قالب وبلاگ

تحقیقات آموزشی EDUCATIONAL RESEARCH
Educational Research تحقیقات آموزشی سنجش و اندازه گیری آموزش تدریس روش تحقیق 
لینک دوستان
لینک های مفید

شیوه‌نامه دوره پیش‌دبستانی کودکان طیف اوتیسم اعلام شد

آموزش > عمومی  - گروه اجتماعی:
شیوه‌نامه اجرایی دوره پیش‌دبستانی کودکان و نوآموزان طیف اوتیسم اعلام شد.

معاون برنامه‌ریزی آموزشی و فرهنگی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، در این باره گفت: بر اساس ضوابط و مقررات مندرج در این شیوه‌نامه، جای‌دهی و آموزش نوآموزان طیف اوتیسم در کلاس یا مدارس ویژه با ارزیابی و تشخیص در آزمون ورود به مدرسه از طریق آزمون‌های غربالگری و تشخیصی ویژه، ارجاع روان پزشک یا مراکز درمانی انجام می‌شود.

محمدرضا تات افزود: پذیرش کودکان و نوآموزان طیف اوتیسم در مدارس استثنایی که دارای کلاس‌های ویژه آموزش به کودکان و نوآموزان اوتیسم هستند، یا در مدارس ویژه دانش‌آموزان با اختلال‌های رفتاری ـ هیجانی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به این که بر اساس این شیوه‌نامه، سن ورود به دوره پیش دبستان این گروه از نوآموزان، حداقل 4 سال و حداکثر 10سال است اظهار داشت: طول دوره آموزش این گروه حداقل 2 سال و حداکثر 3 سال است.

به گفته وی خدماتی که در مدارس و کلاس‌های ویژه به این گروه از کودکان و نوآموزان ارائه می‌شود، شامل آموزش مهارت‌های اولیه، آموزش مواد آموزشی دوره پیش دبستانی نوآموزان طیف اوتیسم، آموزش والدین، خدمات توان بخشی خاص و ارزیابی‌های مستمر از آموزش‌های ویژه است.

معاون برنامه‌ریزی سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: هدف از دوره پیش دبستانی نوآموزان طیف اوتیسم، حذف رفتارهای زیان‌بخش و ایجاد و تقویت رفتارهای مطلوب، آموزش زبان آموزی، مهارت‌های اجتماعی، خودیاری و حرکتی، آموزش پیش دبستان و آماده‌سازی‌ برای خواندن و نوشتن و آموزش والدین جهت تقویت استقلال بخشی و اجتماعی کودکان و نوآموزان طیف اوتیسم است.

 تات خاطر نشان کرد: ثبت‌نام در آموزشگاه‌های مجری برنامه‌های پیش دبستان طیف اوتیسم با ارائه صفحه اول شناسنامه، کاربرگ تشخیصی اوتیسم، کاربرگ الگوریتم رفتار فعلی، کارت سلامت یا شناسنامه بهداشتی و تعهدنامه جهت مشارکت والدین در امور آموزشی و توان بخشی نوآموز انجام می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی آموزشی و فرهنگی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: کودکان مبتلا به  اوتیسم تا 4 سال پیش به‌طور رسمی جزو 7 گروه تحت پوشش سازمان نبودند، اما کودکان با اوتیسم خفیف در کلاس‌های دانش آموزان استثنایی شرکت می‌کردند.

محمدرضا تات افزود: به‌دلیل شرایط خاص رفتاری، این کودکان در گروه اختلالات رفتاری هیجانی سازمان آموزش و پرورش استثنایی دسته بندی شدند و پس از آن برنامه‌ریزی برای این گروه شروع شد.

وی تصریح کرد: براساس آمار طرح غربالگری در استان‌های تحت پوشش، طرح میزان ابتلای کودکان در ایران حدود یک به‌هزار است.

تات با اشاره به اینکه تعداد کودکان اوتیسم در ایران به مراتب بیش از میزان فعلی است اظهار داشت: درحال حاضر در سطح کشور حدود 150 کودک اوتیسم تحت پوشش طرح آموزشی قرار دارند.

وی افزود: کودکان اوتیسم حدود 25 درصد با بهره هوشی عادی هستند و 75 درصد با کم توانی ذهنی مواجهند.

اوتیسم نوعی عارضه روانی در کودکان است که با علائمی مثل اختلال در برقراری ارتباط با دیگران، ناتوانی در بروز احساسات، گوشه‌گیری و انزوا بروز می‌کند.

پزشکان می‌گویند، نبود یک پروتئین مغزی احتمالا یکی از دلایل مهم ابتلا به اوتیسم و سایر اختلالات مغزی است.


موضوعات مرتبط: Learning disorders,disabilities اختلالات یادگیری، پیش دبستانی و دبستان Pre school
[ پنجشنبه 1389/01/26 ] [ 8:52 ] [ مدیر گروه ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

"تحقیقات آموزشی""آموزش و پرورش" kharazmi"یادگیری ""دانش آموز" معلم "روش تدریس"مدیریت آموزشی "نظارت و راهنمایی"مدیریت درس برنامه ریزی ارزشیابی تحقیق پژوهش "یاددهی و یادگیری""گروههای آموزشی" "تکنولوژی آموزشی" معلمان دین مدیریت "برنامه ریزی" اختلالات یادگیری."Education" learning "student" teacher "teaching methods" "Supervision" course management planning exercise research study evaluating "teaching and learning" "educational research" "departments" "educational technology" teachers,learning disabilities.learning disorders
management "planning "Instructor Training
موضوعات وب
امکانات وب



در اين وبلاگ
در كل اينترنت