قالب وبلاگ

تحقیقات آموزشی   EDUCATIONAL RESEARCH
Educational Research  تحقیقات آموزشی سنجش و اندازه گیری آموزش تدریس روش تحقیق 
لینک های مفید

چک لیست اسبورن Osborn's Checklist

تهیه Osborn اسبورنچک لیستی از سوالات درباره ی یک محصول، یک فرایند، یا هر موضوع تحت بررسی دیگر می تواند دیدگاه های جدیدی ایجاد کند و به نوآوری منتهی شود. یکی از متداول ترین چک لیست ها برای خلق ایده، چک لیستی است که توسط الکس.اف.اسبورن در سال 1953 طراحی شد. وی این چک لیست را در زمانی طراحی کرد که در یک شرکت بزرگ تبلیغاتی شراکت داشت.

اسبورن همان فردی بود که تکنیک طوفان فکری را نیز ابداع نموده است. سال های سال هزاران سازمان از چک لیست وی برای خلق هزاران محصول و فرایند و یا بهینه سازی آن ها استفاده کرده اند.

جدول زیر، چک لیست اسبورن را نشان می دهد که شما می توانید آن را چه در قالب تمرین استفاده از فرایند و چه در قالب کار علمی برای بهبود محصول یا خدمت تکمیل کنید؛ می توانید فعل ها و سوال های دیگری را نیز به این فهرست اضافه کنید. بعضی از فعل ها در چک لیست آنگونه که در محصولات کاربرد دارند در فرایندها کاربرد ندارند. اما در هر صورت همه ی آن ها باید مورد ملاحظه قرار گیرد. اگر احساس می کنید خودتان فردی با خلاقیت های ویژه هستید می توانید چک لیست خاص خود را تهیه کنید.

یک جلسه ی تکمیل چک لیست در حدود 15 دقیقه الی یک ساعت به طول می انجامد. در یک گروه کاری، ‌اعضا می توانند به طور جداگانه چک لیست را بررسی کنند و در نهایت پاسخ های خود را مقایسه کرده و با استفاده از پیشنهادهای یکدیگر ایده های جدید به دست آورند.

کاربردهای دیگر راه های جدید استفاده؟ کاربردهای دیگر در صورت اصلاح
سازگار کردن چه چیز دیگری مثل این است؟ چه چیزی را می توانیم کپی کنیم؟ از چه کسی می توانیم تقلید کنیم؟ چه ایده ی دیگری پیشنهاد کنیم؟
اصلاح کردن پیچش جدید؟تغییر رنگ؟ حرکت؟ صدا؟ بو؟ شکل؟ چه تغییری؟
بزرگ کردن چه چیزی به ان بیافزاییم؟ زمان بیشتر؟ تناوب بیشتر؟ بلندتر؟ طولانی تر؟ ضخیم تر؟ تکرار؟ تکثیر؟
کوچک کردن چه چیزی از آن کم کنیم؟ کوچک تر؟ ریزتر؟ متراکم تر؟ کوتاه تر؟ پائین تر؟ حذف؟ جداسازی؟
جایگزین کردن چه چیزی جایگزین آن کنیم؟ ترکیبات دیگر؟ مواد دیگر؟ فرایند دیگر؟ قدرت بیشتر؟ مکان دیگر؟ روش دیگر؟
ترتیب مجدد تعویض داخلی قطعات؟ الگویی دیگر؟ طرحی دیگر؟ تغییر برنامه ی زمانی؟
معکوس کردن جا به جایی مثبت و منفی؟ بر عکس چطور؟ وارونه اش کنیم؟
ترکیب کردن ایده ها را ترکیب کنیم؟ اهداف را ترکیب کنیم؟ خواسته هایمان را ترکیب کنیم؟
 
روش اجرا چگونه است؟1) محصول یا فرایندی که می خواهید اصلاح شود را مشخص کنید.
2) هریک از فعل های چک لیست را در مورد محصول مورد نظر به کار بگیرید و به کمک سوال های مطرح شده برای هر فعل، تغییراتی را در مورد محصول خود پیشنهاد بدهید.
3) مطمئن شوید که تا حد ممکن تمامی سوال های جزئی را پاسخ داده اید.
4) تغیرات پیشنهادی خود را مرور کنید تا ببینید کدام یک از پاسخ ها، راه حل شما را تأمین می کند.
* در صورتی که به صورت تیمی به سوال ها پاسخ داده اید، وجه اشتراک پاسخ های خود را برای رسیدن به ایده های جدید مدنظر قرار دهید.
تهیه شده در:

RAHMATOLLAH KHARAZMI RAHIMABADI
Educational Research   , تحقیقات آموزشی
رحمت اله خوارزمی رحیم آبادی
IRANEDU@GMAIL.COM   ,  SPSS3000@GMAIL.COM
Researcher of Educational Research centre

http://www.newdesign.ir/search.asp?id=785&rnd=853

موضوعات مرتبط: دانش آموزان و دانشجویان student، علاقمندی ها  Favorites، Creativity خلاقیت . مهارتها و انواع تفکر .P4C، خلاقیت  Creativity
[ شنبه ۱۳۹۴/۰۵/۰۳ ] [ 19:27 ] [ مدیر گروه ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

"تحقیقات آموزشی""آموزش و پرورش"  kharazmi"یادگیری  ""دانش آموز" معلم  "روش تدریس"مدیریت آموزشی "نظارت و راهنمایی"مدیریت  درس  برنامه ریزی ارزشیابی   تحقیق  پژوهش   "یاددهی و یادگیری""گروههای آموزشی" "تکنولوژی آموزشی"   معلمان  دین  مدیریت "برنامه ریزی" اختلالات یادگیری."Education" learning "student" teacher "teaching methods" "Supervision" course management planning exercise research study evaluating "teaching and learning" "educational research" "departments" "educational technology" teachers,learning disabilities.learning disorders
management "planning "Instructor Training
موضوعات وب
امکانات وب



در اين وبلاگ
در كل اينترنت