قالب وبلاگ

تحقیقات آموزشی   EDUCATIONAL RESEARCH
Educational Research  تحقیقات آموزشی سنجش و اندازه گیری آموزش تدریس روش تحقیق 
لینک های مفید

 انواع فعالیت های یاددهی ـ یادگیری در دوره پیش دبستان  


با رویکرد شکوفایی فطرت الهی  وآموزش انس  با قرآن ومحتوا وفعاليت هاي زبان آموزي در حوزه هاي يادگيري علوم - تربيت بدني- ديني و...


1- مشاهده ، فعالیت مشاهده ، مهارت به کارگیری حواس مختلف ، به منظور جمع آوری اطلاعات درباره اشیاء یا پدیده ها تعریف شده است به نظر بسیاری از روانشناسان ، یادگیری مشاهده ای ، یکی از مهم ترین انواع یادگیری انسان است . روانشناسان معتقدند نوآموزان مقدار زیادی از مفاهیم دانش ها ، مهارت ها وسایر یادگیری های خود را از راه مشاهده رفتارها ، جریان های محیطی و پدیده های طبیعی یاد می گیرند. در این فعالیت ، اشیا ء و موجود حقیقی ، عکس ، فیلم و یا فرایند یک فعالیت درمعرض مشاهده فراگیر قرار می گیرد و با ارائه توضیحات لازم و فراهم سازی فرصت ها و زمینه های کنجکاوی ، دقت و تمرکز ، موجبات مشارکت نوآموزان و تحقق اهداف برنامه فراهم می شود.


2- گردش علمی : در فعالیت گردش علمی جامعه به عنوان یک مرکز یادگیری تلقی می شود . این الگو فرصت هایی را برای تعامل بین جامعه و برنامه های آموزشی ، کسب تجارب واقعی و فعال شدن نوآموزان فراهم می کند.


 


- آزمایش : فعالیت اجرای آزمایشی بر اصول یادگیری اکتشافی ، استوار است به این معنی که در این فعالیت مستقیما چیزی آموزش داده نمی شود. بلکه موقعیت و شرایطی فراهم می گردد تا نوآموز خود ازآن طریق به پژوهش بپردازد و پاسخ مساله را کشف کند به عبارت دیگر اجرای آزمایش فعالیتی است که در جریان آن ، نوآموزان عملا با به کاربردن وسایل تجهیزات و مواد درباره مفهوم خاص تجربه کسب کنند.


4- بحث و گفتگو : فعالیت بحث گروهی ، گفتگویی است سنجیده و منظم درباره موضوعی معین که مورد علاقه مشترک شرکت کنندگان در بحث است ، در این فعالیت مربی موضوع یا مساله خاصی را با انتخاب خود و یا نوآموزان مطرح می کند و نوآموزان درباره آن به   بحث و اظهار نظر می پردازند و جمع بندی و نتیجه گیری می کنند.


5- شعر : شعر عبارت است از اثری که در آن احساس ، عاطفه و اندیشه های شاعرانه به گونه ای از راه کاربرد زبان و با استفاده از عناصر شعری از نوع احساس وعاطفه ، خیال انگیزی ، موسیقی ، شعر و ... بیان می شود. در شعر کودک علاوه بر ویژگی های فوق ، محتوای آموزشی نیز مد نظر است با استفاده از شعر در دوره پیش دبستانی ، احساس، عاطفه ، تخیل ، تفکر ، اندیشه ، خلاقیت و ... نوآموزان پرورش می یابد.


- قصه : قصه یا داستان به فعالیتی گفته می شود که در آن نویسنده فکر اصلی خود را در قالب حکایتی به خواننده ارائه می دهد . قصه می تواند کاملا جنبه تخیلی و غیرواقعی داشته باشد. و یا واقعیت زندگی در آن با تخیل و پرداخت نویسنده آرایش دیده باشد. با قصه به سئوالات گوناگون نوآموزان پاسخ داده می شود. نوآموز با قصه به رمز و راز محبی ، موجودات عالم می اندیشد ، تخیل و خلاقیت خود را پرورش می دهد و خود قصه های بدیع خلق می کند و در قالب قصه نقشه پیچیدگی های عالم خلقت را در ذهن خود ترسیم می کند.


7- نقاشی : نقاشی فرصت بیان آزادانه افکار و احساسات را به نوآموزان میدهد روح جستجوگر کودکان را تحریک می کند و انگیزه و شوق کشف و خلاقیت را در آن ها بیدار می کند نقاشی با فعال کردن حواس نوآموزان ، مهارتهایی حسی و حرکتی آن ها را پرورش می دهد. موجب تلطیف روان ، پرورش احساسات هنرمندانه و تحسین زیبایی های عالم خلقت می شود.


آدرس سایت پیش دبستانی:www.pshrz.


- کاردستی : کارهای دست سازسه بعدی که کودکان با اندیشه و تفکر خود خلق می کنند دارای حجم (یعنی ، طول، عرض و ارتفاع) می باشد. کاردستی نامیده می شود. درانجام این فعالیت ، کلیه حواس نوآموز تحریک و به کار گرفته می شود. نوآموز هنگام خلق کاردستی ، لمس می کند ، به رنگ و شکل آن توجه می کند . صدای حرکات ، ارتعاشات و ... رامی شنود با استفاده درست از ابزار ، دقت ، تمرکز و هماهنگی اندام مختلف او پرورش می یابد. شور و شوق فعالیت و خلاقیت در کودک به وجود می آید و موجب احساس رضایت و خشنودی او می شود.


9- بازی : هر نوع فعالیتی که توسط نوآموزان با میل و اختیار به منظور تفریح و شادی ، بادقت و تمرکز و پشتکار و بدون تاکید بر نتیجه نهایی (برد وباخت) دنبال گردد ، بازی نامیده می شود. بازی روش طبیعی یادگیری است و تجربه هایی برای یادگیری به شکل عینی فراهم می آورد. در بازی در مورد خود وجهان اطرافش می آموزد و هویت خود ، قوانین اجتماعی ، انتظارات ، نقش هایی را که فرهنگ و محیط برایش تعیین کرده است کشف می کند.


 


- نمایش خلاق: نمایش خلاق یک روند علمی و گروهی کار با کودک است که در آن اولیاء و یا مربی مفاهیمی را آموزش می دهد وبه طور تجربی به کودکان می آموزد که بایستی تفکر تخیلی و بیان خلاق  داشته باشد . به زبان دیگر نمایش خلاق بازآفرینی مفاهیم و رویدادها توسط نقش آفرینی کودک به رهبری اولیاء و یا مربی است.


اولیاء محترم می توانند از طریق فعالیت های فوق که جز برنامه درسی دوره پیش دبستان  ومورد تائید دفتربرنامه ریزی وتالیف کتب درسی وزارت


آموزش وپرروش می باشد درآموزش کودکان خود که آینده سازان میهن اسلامیان هستند فعالانه مشارکت نمایند.


موضوعات مرتبط: پیش دبستانی و دبستان Pre school
[ دوشنبه ۱۳۹۲/۱۱/۲۱ ] [ 20:10 ] [ مدیر گروه ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

"تحقیقات آموزشی""آموزش و پرورش"  kharazmi"یادگیری  ""دانش آموز" معلم  "روش تدریس"مدیریت آموزشی "نظارت و راهنمایی"مدیریت  درس  برنامه ریزی ارزشیابی   تحقیق  پژوهش   "یاددهی و یادگیری""گروههای آموزشی" "تکنولوژی آموزشی"   معلمان  دین  مدیریت "برنامه ریزی" اختلالات یادگیری."Education" learning "student" teacher "teaching methods" "Supervision" course management planning exercise research study evaluating "teaching and learning" "educational research" "departments" "educational technology" teachers,learning disabilities.learning disorders
management "planning "Instructor Training
موضوعات وب
امکانات وب



در اين وبلاگ
در كل اينترنت