قالب وبلاگ

تحقیقات آموزشی   EDUCATIONAL RESEARCH
Educational Research  تحقیقات آموزشی سنجش و اندازه گیری آموزش تدریس روش تحقیق 
لینک های مفید

اصطلاح «آموزش و پرورش تطبيقي »را نخستين بار مارك آنتوان ‍‍ژولين در سال 1817 با انتشار طرح و نظرات اوليه اثري درباره ي آموزش و پرورش تطبيقي مطرح كرد ؛با اين وصف تا چندي پيش ،بيشترنويسندگان فرانسوي «علم تعليم و تربيت تطبيقي »را بر آن ترجيح مي دادند .هر يك از اين اصطلاحات معناي خاصي دارد كه لازم است بررسي شود .
پداگوژي يا «علم تعليم و تربيت »را به طور اعم«علم اموزش و پرورش كودكان »و به طور اخص «روش اموزش »تعريف كرده اند .«آموزش و پرورش» داراي معناي وسيعتري است:اين اصطلاح نه تنها بيانگر خودنهاد،بلكه نتيجه آن و مجموع فرايندهايي است كه يك شخص رادر تمامي ابعاد ذهني ،اخلاقي،جسماني،زيباشناسي واجتماعي ميسازد.از نظر تاريخي ،آموزش و پرورش قبل از هر نوع تعليم و تربيتي وجود داشته است ؛آموزش و پرورش جزئي از زندگي هر گروه اجتماعي است كه با انتقال فرهنگ خويش شرايط بقاي خود را تضمين ميكند.
از نظر لغوي ،«پداگوژي»به اعمال و رفتاري گفته مي شود كه بزرگسالان روي كودكان اعمال مي كنند (
paida )،در حاليكه امروزه آموزش وپرورش روي بزرگسالان نيز اعمال ميشود؛آموزش وپرورش سعي دارد از عمل يكسو يه مربيان بر فراگيران فراتر رفته و مباحثه اي دو جانبه ايجاد كند؛همچنين آموزش و پرورش بر مفهوم «خود آموزي» كه نشان دهنده تلاش فرد براي خود سازي است، تأكيد مي كند. وانگهي امروزه در مقابل تأثير وسائل ارتباط جمعي (مطبوعات ،راديو و تلويزيون )و محيط كه عاملان تربيت در نظر گرفته مي شوند ، از تأثير مدرسه كاسته شده است.
موضوع «مقايسه» نيز تجزيه و تحليل و توضيح شباهتها و تفاوتهاي بين دو پديده يا دو نهاد است.طبيعي است كه تفاوتها و شباهتها بايد با موضوعات مورد نظر مربوط بوده،در متن آنها قرار داده شوند. از اينرو عيب اصطلاح «تعليم و تربيت تطبيقي»اين است كه مقايسه را به رويدادهاي آموزش محدود مي كند،در حاليكه قلمرو آن با پيشرفت علوم ديگري مانند اقتصاد، جامعه شناسي و مردم شناسي كه به آموزش و پرورش تطبيقي مي پردازند وسيعتر شده،است و ديگر،هدف نه صرفاً مقايسه دو نظام اموزشي ،بلكه روابطي است كه اين نظامها با محيط ملي و جهاني خود دارند .همچنين اصطلاح «علم تعليم و تربيت» بيانگر همه ي پيشرفتهاي معاصر باشد .
(آموزش و پرورش تطبيقي نويسنده لوتان كوي ،ترجمه دكتر محمد يمني دوزي سرخابي )

تعريف آموزش و پرورش تطبيقي

تطبيق و مقايسه به عملي اطلاق مي شود كه د رآن دو يا چند پديده را در كنار هم قرار داده، به منظور يافتن وجوه اختلاف و تشابه ،آنها را مورد تجزيه و تحليل قرار دهيم . اصولاً در زندگي روز مره بدون كار تطبيق و مقايسه نمي توان تصميمي اتخاذ نمود و راه و روشي براي حل وفصل رضايت بخش امور انتخاب كرد. مثلاً زماني كه يك كالاي خاص را از ميان انواع مشابه آن خريد بر مي گزينيم يا از ميان چند رشته ي تحصيلي رشته تحصيلي خويش را انتخاب مي كنيم و يا از بين چندين شيوه ي اداره ِ امور مؤسسات آموزشي كار مديريت يك مؤسسه را بر ساير مؤسسات آموزشي ترجيح مي دهيم ،در تمامي اين موارد به نوعي مقايسه و تطبيق مبادرت ورزيده ايم كه به اعتقاد خود گزينش اصلح منتهي شده است .
در حيطه ي آموزش و پرورش ،اين مقايسه يا تطبيق مي تواند بين رويدادهاي آموزشي در داخل يك نظام تربيتي با نظامهاي تربيتي كشورهاي ديگر مقايسه شود. بدين سان آموزش و پرورش تطبيقي را مي توان چنين تعريف كرد:

آموزش و پرورش تطبيقي ترجمه اصطلاح
comparative education است و به دانشي اطلاق مي شود كه موضوع آن شناسايي ،تحليل و مقايسه شباهتها و تفاوتهاي پديده هاي تربيتي در داخل يك نظام آموزشي و يا بين نظامهاي آموزش و پرورش كشورهاي مختلف جهان با توجه به عوامل اجتماعي ،مذهبي،اقتصادي،سياسي مؤثر در تشكل و پيدايش آنها ست .(آموزش و پرورش تطبيقي نويسنده دكتر احمد آقازاده)

لوتان كوي ازاموزش و پرورش تطبيقي به عنوان علم بين رشته اي كه تخصصهاي مختلف را براي تبيين پديدههاي تربيتي ،چه در داخل يك كشور و چه در بين ممالك با فرهنگهاي مختلف ،ميطلبد نام ميبرد .

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-bidi-font-family:Arial;}


موضوعات مرتبط: دانش آموزان و دانشجویان student، آموزش و پرورش تطبیقی
[ دوشنبه ۱۳۹۱/۰۳/۰۱ ] [ 20:1 ] [ مدیر گروه ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

"تحقیقات آموزشی""آموزش و پرورش"  kharazmi"یادگیری  ""دانش آموز" معلم  "روش تدریس"مدیریت آموزشی "نظارت و راهنمایی"مدیریت  درس  برنامه ریزی ارزشیابی   تحقیق  پژوهش   "یاددهی و یادگیری""گروههای آموزشی" "تکنولوژی آموزشی"   معلمان  دین  مدیریت "برنامه ریزی" اختلالات یادگیری."Education" learning "student" teacher "teaching methods" "Supervision" course management planning exercise research study evaluating "teaching and learning" "educational research" "departments" "educational technology" teachers,learning disabilities.learning disorders
management "planning "Instructor Training
موضوعات وب
امکانات وب



در اين وبلاگ
در كل اينترنت