هر روز بایک نمونه طرح درس جدید
موضوع:علوم تجربی (تبدیل انرژی) هدف::مهارت خلاقیت –ابراز نظر- فرضیه سازی ...
روش تدریس:بارش مغزی کلاسی زمان:40 دقیقه کلاس :ابتدائی وراهنمایی
شیوه کار:
1- درمورد انرژی الکتریکی،مکانیکی،شیمیایی،صوتی،ماهیچه ای،نورانی وگرمایی درحد 3تا4دقیقه بایک مثال حرف می زنم
2- از دانش آموزان می خواهم از وسایل خانه،صنعت کشاورزی و... مثال هایی بزنند که در این مثال ها انرژی ها به هم تبدیل می شوند(10دقیقه) یک نفر هم کقته های آنها رادرجدولی می نویسد.مثلا:
دوچرخه(ماهیچه ای به مکانیکی) اره کردن(مکانیکی به گرمایی)
دینام دوچرخه(مکانیکی به نورانی) چراغ قوه(شیمیایی به نورانی) ...
3-از دانش آموزان می خواهم وسایلی بگویند که می توان آن ها رادرآینده ساخت اگر چه تخیلی،غیر منطقی باشند.
(مهمترین قسمت بارش مغزی) دانش آموزی درمدت 10دقیقه گفته های بچه هارا درجدولی دیگر می نویسد.مثلا:
وسیله ای که بتواند انرژی قطر های باران رابه برق تبدیل کند.
وسیله ای که بتواند انرژی صداهای ما را به انرژِ گرمایی تبدیل کند. ....
4-معلم باکمک بچه ها داده های جداول راپالایش کرده ومثال های خوب وبی نقص را انتخاب میکنند ودردفترشان می نویسند.
دانش آموزان می توانند درخانه بطور داوطلبی کشتی یونلیتی یاآرمیچر-ماشین پلاستیکی باآرمیچر_مدار تولید صدا-مدار نور رقصان و.. ویا وسایل تخیلی جدول دوم را بصورت نقاشی ترسیم کنند(برای این کار 2تا3هفته زمان لازم است)
هر روز بایک نمونه طرح درس جدید
موضوع:علوم تجربی (جانوران اهلی وجنگلی هدف:تعمیق مهارت طبقه بندی-مشاهده- فرضیه سازی ...
روش تدریس:مرحله 1تا7روش دریافت مفهوم زمان:40 دقیقه کلاس دوم ابتدائی
1-درمورد جانوران درمدت 2دقیقه صحبت می کنم وا بچه می خواهم وارد غاری بشویم که 8 دردارد ودو کلید بله وخیر داریم.که درمرحله آخر با ید رمز این کلید ها راپیدا کنیم.( دردریافت مفهوم موضوع درسی گفته نمی شود )
2- نام 8 جانور راروی تخته می نویسم وجلوی بعضی بله وجلوی بعضی خیر می گذارم .مانند:
مرغ بله شیر خیر
الاغ بله آهو خیر
زرافه خیر سگ بله
اسب بله گرگ خیر
3- از بچه ها می خواهم بگویند چه شباهتی بین مرغ-الاغ-اسب وسگ وجود دارد که همه با کلید (بله) باز شده اند وچه شباهتی بین شیر-آهو-زرافه وگرگ وجود دارد که همه باکلید(خیر) باز شده اند.
4- بچه ها ابتداء بصورت فردی نظر خود رامی نویسند وسپس در گروه نظر خود راارائه می دهند .
5- گروه ها نظر خود رادرکلاس گزارش می دهند.
6- نظر گروه ها توسط گروه ها نقد وبررسی می شود وکلاس به یک فرضیه کلی می رسد(مثلا: کلمات بله در کنار انسان زندگی می کننداما جانوران خیر درجنگل زندگی می کنند و...)
7- معلم می خواهد برای جانوران بله وخیر یک عنوان یک کلمه ای یا دو کلمه ای بدهد.مثلا: جانوران اهلی وجنگلی یا جانوران با انسان ودور از انسان و... (دراین مرحله است که موضوع درسی توسط خود بچه ها شناسایی می شود)
هر روز یک طرح درس جدید کوتاه وقابل اجرا بخوانید
نمونه طرح درس جدید
موضوع:علوم تجربی-انشاء هدف:تعمیق نقش حواس پنجگانه
روش تدریس:بدیعه پردازی زمان:30دقیقه کلاس چهارم ابتدائی
طرز عمل:
1- اعضای حسی پنجگانه بصورت مختصر به دانش آموزان معرفی می شوند.(2-3دقیقه)
2- ابتدا از داشن آموزان بخواهیم بگویند که گوش شبیه چیست؟(3دقیقه- تشبیهات را روی تخته بنویسیم) سپس همینطور درمورد چشم بگوئیم : که چشم شبیه چیست؟و...
3- از دانش آموزان بخواهیم خود رابه یکی از اعضای حسی(چشم،گوش،چشم...) تشبیه کنند.(می توانند از تشبیهات تخته سیاه نیز استفاده کنند)
4- دانش آموزان را درنحوه ی تشبیه خود به یکی از اعضای حسی وبیان احساس خود از این که بجای یکی از اعضای حسی باشند راهنمایی کنیم.برای مثال،دانش آموز باید احساس خود راازاین که به جای چشم وگوش است بیان کند.
مثال: «من گوشم،نقش ام شنیدن وشنوایی است. از شنیدن صداهای بلند آزرده ام.دلم می خواهد صداهای دل نواز بشنوم.دلم برای شنیدن حرف های محبت آمیز تنگ می شود و...»
دست کم احساس خود را در ستا چهار سطر بنویسند.
طرح درس جدید(قابل اجرا
به نام خدا
طرح درس ،نقشه ای است که معلم برای پدید آوری یادگیری اثر بخش دریادگیرندگان تنظیم می کند.
اما طرح درس هایی که دردانشگاه ها آموزش داده می شوند به جرات می توان گفت که هیچ کدام از معلمین محترم ما آن را اجرا نمی کنند حتی خود من که مدرس درس روشها وفنون تدریس هستم این گونه طرح درس ها رانمی نویسم.
الگویی که برای طرح درس نویسی معرفی می کنم،ساده ترین نوع طرح درس نویسی است.
نحوه تهیه طرح درس:
برای آنکه طرح درس شکل بگیرد،نخست معلم باید به هدف درس بیندیشد.به اینکه می خواهد دانش آموزانش به کجا برسند... سپس باید محتوای درس را درنظر آورد.از آن جا که درنظام آموزشی ما محتوای درس درقالب کتاب های درسی ارائه می شود،معلم دشواری خاصی برای تهیه محتوای درس ندارد.سومین موضوعی که معلم باید به آن بها بدهد،روش تدریس است.روش تدریس بر اساس هدف ومحتوا معین می گردد.زمان ومواد ووسایل مورد نیاز برای آماده سازی شرایط یادگیری هم از الزامات است.پس از آن باید شیوه عمل درکلاس درس معین گردد. شیوه عمل درکلاس درس بر پایه نوع روش تدریس مشخص می شود.
اکنون این سوال پیش می آید که جایگاه ارزشیابی درس کجاست؟ درپاسخ باید گفت،چون درالگوی حاضر،ارزشیابی بصورت مستمر درنظر گرفته می شود،بنابر این،ارزشیابی در طول فرایند یادهی ویاد گیری شکل می گیرد.
نمونه طرح درس:
موضوع:علوم تجربی پایه :پنجم ابتدائی روش: از طریق روش همیاری
مواد ووسایل مورد نیاز:مداد-خودکار-کاغذ -پوستر- عکس های مربوط به زلزله وسیل
شیوه عمل: 1- مقدمه ای کوتاه درباره ی رویداد های طبیعی نظیر زلزله،سیل، و... بیان می شود(درحد 3-4دقیقه)
2- طرح سوال شود.نظیر آنکه بنویسیم وظیفه،هر شخص،وقتی که برای هم وطنانش حادثه ای،مثل زلزله روی می دهد چیست؟(1 دقیقه از طرف معلم)
3- از دانش آموزان درخواست کنیم تفکر کنند وبه صورت انفرادی به سوال پاسخ گویند.(2-3 دقیقه)
4- از دانش آموزان برای همفکری دو نفری درباره ی سوال پرسیده شده درخواست شود. (7-10دقیقه)
5- دو یا چند دانش آموزبرای ارائه گزارش وپاسخ خود به کلاس انتخاب شوند.(5 -8دقیقه)
6- از دانش اموزان بخواهیم عکس،کاریکاتور،شعرو... درباره ی حادثه زلزله گر دآوری کنند.(تکلیف برای یک هفته یا 2هفته دیگر)
معلمین با آشنا بودن به روش های تدریس این طرح را در مدت زمان ( برای شروع از 7 دقیقه- بعد از مدتی 3 دقیقه) بنویسند. نمونه های دیگری طرح درس نیز بعد....
تدریس کارتی-1
بازى با كارتهاى حافظه-2
موضوع: همه ى درسها
چكیده: استفاده از سؤالهاى كوتاه براى مرور درسها همراه با یك بازى جدید.
وسایل لازم:_ كارتهاى حافظه به تعداد گروهها
آماده سازى كارتها
پیش از آغاز بازى لازم است براى هر گروه یك دست كارت بازى شامل ٣٢ كارت تهیه كنید.
براى این منظور مى توانید از دو برگه ىA4 (مقوا مناسب تر است) استفاده كنید. هر برگه ى A4 را به ١٦ قسمت مساوى تقسیم كنید و هر قسمت را به عنوان یك كارت در نظر بگیرید. روى ١٦ كارت یك
برگه، ١٦ سؤال و روى ١٦ كارت برگه ىدیگر، پاسخ هاى آن ها را بنویسید. از هر برگه
به تعداد گروه ها روى كاغذ یا مقواى A4 تكثیركنید. بهتر است رنگ برگه هاى سؤال و پاسخ
متفاوت باشد.
كارتهاى سؤال (یا پاسخ) به رو، طورى چیده شوند كه قابل
خواندن باشند. سپس دانش آموزان به نوبت یك كارت سؤال (یا پاسخ)
را، كه به پشت چیده شده، برگردانند و به سرعت كارتهاى مرتبط با
آن را در بین كارتهاى به رو چیده شده بیابند. بقیه ى افراد گروه،
زمان سپرى شده تا جور شدن كارتها را یادداشت كنند اگر كارت
انتخاب شده ى دانش آموز با كارت موردنظر جور نبود، فرصت انتخاب
دیگرى براى یافتن كارت مربوط به او داده مى شود، ضمن آنكه ٥
ثانیه به زمان او اضافه مى شود. بازى تا زمانى ادامه مى یابد كه هر یك
از افراد گروه سه جفت كارت جور كند. برنده ى بازى كسى است كه
در مجموع زمان كمترى براى یافتن كارتهاى مربوط سپرى كرده است
برای اطلاعات بیشتر به بازی کارت-2 مراجعه نمائید.-متشکرم
بازی کارت های حافظه-2
بازى با كارتهاى حافظه-2
موضوع: همه ى درسها
چكیده: استفاده از سؤالهاى كوتاه براى مرور درسها همراه با یك بازى جدید.
وسایل لازم:_ كارتهاى حافظه به تعداد گروهها
آماده سازى كارتها
پیش از آغاز بازى لازم است براى هر گروه یك دست كارت بازى شامل ٣٢ كارت تهیه كنید.
براى این منظور مى توانید از دو برگه ىA4 (مقوا مناسب تر است) استفاده كنید. هر برگه ى A4 را به ١٦ قسمت مساوى تقسیم كنید و هر قسمت را به عنوان یك كارت در نظر بگیرید. روى ١٦ كارت یك
برگه، ١٦ سؤال و روى ١٦ كارت برگه ىدیگر، پاسخ هاى آن ها را بنویسید. از هر برگه
به تعداد گروه ها روى كاغذ یا مقواى A4 تكثیركنید. بهتر است رنگ برگه هاى سؤال و پاسخ
متفاوت باشد.
شرح بازى
كلاس را به گروه هاى ٤ یا ٥ نفرى تقسیم كنید.به هر گروه یك برگه ى سؤال و یك برگه ى پاسخ
بدهید. از آن ها بخواهید با برش زدن كارتها، یك دست كارت ٣٢ تایى براى گروهشان تهیه كنند. سپس
دور یك میز بنشینند و به صورت تصادفى ١٦ كارت سؤال را در یك سمت میز و ١٦ كارت پاسخ را در
سمت دیگر به پشت بچینند.سپس به نوبت بازى كنند. هر كس در نوبت خود یك كارت سؤال و یك
كارت پاسخ را برمى گرداند. اگر این دو كارت به هم مربوط بود، آن ها را برمى دارد و دو كارت دیگر را
برمى گرداند. در غیر این صورت،دوباره كارت ها را به پشت، در جاى خودشان قرار مى دهد و نوبت را به
نفر بعدى مى دهد.بازى، زمانى به پایان مى رسد كه همه ى كارت ها برداشته شوند. برنده ى بازى كسى
است كه كارت هاى بیش ترى را برداشته است.
توضیحات
_ برنده شدن در این بازى به شانس هم بستگى دارد و همین موضوع
بازى را جذاب مى كند
تدریس کارتی3
باز ی با کارت های حافظه3
موضوع: همه ی درسها(مثال: علوم اول راهنمایی- چرخه آب)
چکیده:استفاده از کلنات کوتاه وکلیدی درس همراه با یک بازی جدید.
وسائل لازم: کارت هایی با کلمات کلیدی و کوتاه درس.
آماده سازی کارت ها:
پیش از آغاز بازی لازم است به تعداد مفاهیم کلیدی درس کارت روی مقوا به ابعاد5در 8 سانتیمتر تهیه کنید.
سپس سوال بصورت شبه جمله( باماژیک قرمز ) وباعلامت سوال دریک سری از کارت ها می نویسیم.ودر کارت های دیگر جواب سوال به صورت کلمات کلیدی آماده ونوشته می شود(باماژیک آبی)
درانتخاب کلمات حتما از کلمات کلیدی استفاده می کنیم واز کلمات(است-با-که -به – می شود و...) استفاده نمی شود.مانند نمونه ی درس علوم اول راهنمایی (چرخه آب)
چرخه آب ؟ گردش آب دریا هوا خشکی
ابر استراتوس؟ ارتفاع کم تیره رنگ بارندگی زیاد لایه مانند
ابر کومولوس؟ ارتفاع متوسط سفید رنگ پنبه ای مانند
ابر سیروس؟ ارتفاع زیاد از جنس یخ پر مانند
سه شرط تشکیل ابر به باران؟ بخار اب زیاد دمای هوا کم سطح جامد
....................................
موضوعات مرتبط:
روش تدریس Teaching Methoods،
آموزش Education،
تحقیقات آموزشی Educational Research،
تکنولوژی آموزشی Educational Technology