|
تحقیقات آموزشی EDUCATIONAL RESEARCH Educational Research تحقیقات آموزشی سنجش و اندازه گیری آموزش تدریس روش تحقیق
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
v\:* {behavior:url(#default#VML);}
o\:* {behavior:url(#default#VML);}
w\:* {behavior:url(#default#VML);}
.shape {behavior:url(#default#VML);}
آشنایی با الگوی ارزیابی سیپ ( cipp) مقدمه: در سه دهه اخیر برای ارزشیابی
اموزشی الگوهای مختلفی تدوین و ارایه شده است. در این مقاله برای معرفی الگوهای
ارزشیابی از روش ورتن[1] و سندرز[2]
(1987) استفاده خواهیم کرد. این صاحب نظران 1- الگوهای ارزشیابی برخاسته از رویکرد مبتنی بر هدف: در رویکرد ارزشیابی مبتنی بر هدف ابتدا
مقاصد یک فعالیت آموزشی تعیین می گردند، و بعد از آن در ارزشیابی کوشش به عمل می
آید تا نشان داده شود که آن مقاصد تا چه اندازه تحقق یافته اند. (سیف1384، ص73
)الگوی ارزشیابی تایلروالگوی ارزشیابی اختلاف یا ناهمخوانی در زمره این نوع
ارزیابییها به حساب 2 - الگوهای ارزشیابی برخاسه از رویکرد مبتنی بر مصرف کننده: الگوهایی که در این رویکرد قرار می گیرند
بیشتر به مسئولیت خویش در قبال مصرف کنندگان فرآورده های آموزشی توجه داشته اند،
تا درباره فرآورده های آموزشی اطلاعات جمع آوری نمایند یا دیگران را در این کار
یاری دهند. به طور خلاصه، میتوان گفت که در رویکرد مبتنی بر مصرف کننده ارزشیابی
برابر است 3 - الگوهای ارزشیابی برخاسته از رویکرد مبتنی بر متخصصان: در الگوهای ارزشیابی برخاسته از رویکرد مبتنی بر نظر متخصصان آموزشی، به این سوال ارزشیابی پاسخ داده میشود که «آیا منتقد متخصص، برنامه را تأیید میکند؟»روش ارزشیابی دراین الگو شامل تحلیل انتقادی متخصصان[3] است. (بازرگان1383, ص 97). 4 - الگوهای ارزشیابی برخاسته از رویکرد بر اختلاف نظرهای متخصصان: این الگوها بر این
فرض استوار هستند که تمام متخصصان ارزشیابی خواسته وناخواسته نظرها و تعصبات خود 5 - الگوهای ارزشیابی برخاسته از
رویکرد طبیعت گرایانه و مبتنی بر مشارکت کنندگان:. تحقیق 6 - الگوهای ارزشیابی برخاسته از رویکرد مبتنی بر مدیریت: آن دسته از الگوهای ارزشیابی که از
رویکرد مبتنی بر مدیریت برخاسته اند به قصد کمک به مدیران مبنای پیدایش الگوی سیپ (Cipp) و تاریخچه آن مشکانی در پاياننامه خود تحت عنوان ارزيابي برنامه های مدیریت فرهنگی وفوق برنامه دانشگاه فردوسی مشهد با استفاده از الگوی سیپ میگوید : زمانی که استافیل بیم و همکارانش در مرکز
ارزشیابی دانشگاه محلی اهایو کار می کردند. احساس کردند کمیته ملی مطالعه ارزشیابی فی کاپادلتا[8] که توسط دنیل استافیل بیم هدایت میشود مدل سیپ را برای
ارزشیابی برنامه درسی توسعه داده ومنابع مطالعاتی ارزشیابی استفاده از الگوی (Cipp) را فراوان کرده است. مایکل اسکریون و استافیل بیم در یک سری از
جلسات مشترک در مورد تفاوتهای الگوهای ارزشیابی با هم بحث کردند. استافیل بیم میگوید
ما مأمور شدیم تا یک همکاری مشترکی برای هدایت و اجرای چهار موسسه کارآموزی،
مسافرتی با هم داشته باشیم. از طریق این پیمان ها من پذیرفتم که چهار دیدگاه
متفاوت ارزشیابی که به صورت آشکار وجود دارد وعمدتاً دیدگاههای مختلف و تجربیاتی
گوناگون را انعکاس می دهند. در این بخش تاریخ گذشته الگوی سیپ و
چگونگی و چرایی توسعه این الگو را مورد بررسی قرار می دهیم. کار بر روی الگوی سیپ
درسال 1965 به خاطر این که مدارس دولتی آمریکا با این مسأله روبرو بودند که آنها
نمیتوانستند به طور موفقیت آمیز ومعناداری پروژه های مورد حمایت خود را ارزشیابی
کنند و مطابق با وجود مشکلات فراوان در شروع اجرای
الگوی سیپ، این الگو به طوروسیع و گسترده ای توسعه داده و کار برده شد. کسانی که
در حال حاضر،قصد به کارگیری یا قصد انجام این الگو را دارند عبارتنداز: مقامات
دولتی، مقامات اداری و رسمی، کارکنان پروژه و برنامه، آژانس های توسعه کشاورزی.
مدیران مدارس، مقامات کلیسا، فیزیک دانان و ارزشیابان میباشد. استافیل بیم میگوید
عقاید من درباره ارزشیابی بر مبنای یادگیری از طریق فعالیت و تلاش برای شناسایی و
از بین بردن اشتباهات به وجود آمده در فرآیند ارزشیابی میباشد. اکنون من میتوانم
پیشنهاد کنم که ارزشیابی اولیه به این معناست که ارزشیابی باید از طریق نحوه عمل و
فعالیت اهداف الگوی ارزشیابی سیپ(Cipp) استافل بیم اهداف ارزشیابی سیپ را موارد ذیل میداند: 1ـ هدف الگوی ارزشیابی سیپ اثبات کردن نیست بلکه بیشتر برای رشد و پیشرفت برنامه ها است. 2ـ ایجاد و تهیه اطلاعات مفید برای شقوق مختلف تصمیمات. 3ـ کمک به افراد برای قضاوت و بهبود ارزش چندگانه برنامه آموزشی یا موضوع آموزشی است. 4ـ کمک به رشد و بهبود سیاستها و خط مشی های برنامه ها است(كرووم، 2005). 6ـ2ـ3ـ انواع ارزشیابی در الگوی سیپ الگوی ارزشیابی سیپ چهار نوع ارزشیابی
را ارائه میکند چون عنوان سیپ(Cipp) از حرف اول کلمات موقعیت یا زمینه (context). درونداد (input)، فرآیند (process)
و فرآورده (product) الف: ارزشیابی از موقعیت: از نظر استافل بیم و همکارانش1371، هدف
این ارزشیابی فراهم آوردن یک زمینه منطقی برای تعیین هدفهای آموزشی است. این مرحله
از ارزشیابی همچنین شامل کوششهایی تحلیل گرایانه برای تعیین عناصر مربوط در محیط
های آموزشی و نیز کوشش در جهت شناسایی مشکلات، نیازها، ب: ارزشیابی درون داد: هدف اصلی ارزشیابی درونداد کمک به تدوین
برنامه ای است که برای ایجاد تغییرات آموزشی ارزشیابی درونداد در ارتباط باقضاوت
منابع و راهبردهای مورد نیاز برای تحقق اهداف کلی در این مرحله از ارزشیابی اطلاعات مورد
نیاز درباره چگونگی استفاده از منابع به منظور دستیابی به هدفهای برنامه جمع آوری
میشوند. درضمن ارزشیابی از درون داد، ماهیت تواناییهای نظام آموزشی و استراتژیهای
بالقوه برای رسیدن به هدفهایی که در نتیجه ارزشیابی از بافت مشخص گردیدند تعیین میشود.
همچنین دراین مرحله از ارزشیابی به تصمیم گیرندگان کمک میشود تا روشهایی را
انتخاب کنند که برای دستیابی روشهای مورد استفاده در ارزشیابی
درونداد میتوانند به صورت گامهایی پیشنهادی ذیل، انجام گیرند، مروری بر نوشته های
تحقیقی مربوطه و بازدید از برنامه های مشابه که نیازها و هدفهایی هسمان با هدفها ج: ارزشیابی فرآیند: ارزشیابی فرآیند شامل جمع آوری آن دسته از داده های ارزشیابی است که هنگامی که برنامه طراحی شده و به اجرا گذاشته شده است، به دست می آید. ممکن است از ارزشیاب خواسته شود که یک سیستم جمع آوری داده ها برای نظارت بر اجرای روز به روز برنامه طراحی کند. یکی از کارکردهای ارزشیابی فرآیند این است که در طول یک دوره زمانی، گزارشهایی در مورد وقایع مربوط به برنامه ثبت میشود(گال1383، ص 1229). دانیل استافل بیم معتقد است که در ارزشیابی فرآیند کوشش میشود تا پاسخ پرسشهایی نظیر اینها تعیین گردند: آیا برنامه به خوبی در حال پیاده شدن است؟ چه موانعی بر سر راه موفقیت آن قرار دارند؟ چه تغییراتی ضروری هستند؟ پاسخ به این پرسشها به کنترل و هدایت شیوه های اجرایی کمک میکند(سیف1384، ص 76). همچنین این نوع ارزشیابی به منظور تشخیص یا پیش بینی مشکلات اجرایی در جریان انجام فعالیتهای آموزشی و میزان مطلوبیت فرآیند اجرای این فعالیتها به عمل می آید.به عبارت دیگر ارزشیابی فرآیند وسیله ای است جهت ثبت وقایع در حین اجرای فعالیتها. روش اجرای ارزشیابی فرآیند شامل نظارت
بر اجرای فعالیتها و گردآوری داده های مربوط استافل بیم معتقد است که هدف از
ارزشیابی فرآیند آن است که این ارزشیابی به شرح و توصیف اینکه 1) طرح برنامه و یا پروژه چیست؟ 2) آیا کارکنان از قبل مورد هدایت و
راهنمایی قرار گرفتند؛ قبل از آن که طرح پروژه حاضر 3) آیا تسهیلات و امکانات، مواد و موضوعات درسی که مورد استفاده قرار میگیرد در حد کفایت میباشد؟ 4) موانع عمده و اصلی و اساسی که در طول دوره و یا فرآیند طرح و پروژه حاضر بر سر راه اجرای آن طرح و پروژه قرار دارند دارند کدامند؟ (گيلبرت، 1997، به نقل از اكبري). فتحی و اجارگاه معتقد است که هدف اصلی ارزشیابی فرآیند، فراهم سازی اطلاعات لازم درباره روشها و اجرای برنامه درسی برای اتخاذ تصمیمات لازم میباشد. به عبارت روشن تر وظیفه ارزشیابان این است که تعیین کنند آیا برنامه درسی بر اساس آنچه که تعیین شده بود، اجرا میشود یا خیر؟ این فرآیند کنترل و بازرسی در مورد هر یک از اجزای برنامه درسی به دقت و با استفاده از روشهای مختلف صورت می پذیرد. در اینجا ارزشیابان، نقش نظارت را بر عهده دارند؟ (فتحی اجارگاه1384، ص 227). در اصل ارزشیابی فرآیند بررسی اجرای یک برنامه است و هدف از انجام آن آشکارسازی و یا پیش بینی نقایص و معایب برنامه در هنگام اجرا و فراهم ساختن بازخورد برای مدیران و کارکنان ستادی در رابطه با چگونگی همخوانی پیشرفت کار با برنامه تنظیمی است. ارزشیابی فرآیند باید گزارش جامعی از نحوه پیشرفت و اجرای برنامه و مطابقت آن با برنامه در اختیار قرار دهد. این امربه دو صورت انجام میشود: الف) تهیه جداولی از آنچه باید اتفاق
بیفتد وبازنگری موارد اتفاق افتاده و آن گاه مقایسه مقایسه ب) ثبت و ضبط آنچه اتفاق می افتد بدون توجه به آنچه از قبل طرح شده و سپس آن دو با یکدیگر. باید مشخص گردد در این مرحله برای کمک
در نیل به هدفها به چه اطلاعاتی نیاز است؟و این اطلاعات چگونه باید گردآوری شوند؟
اطلاعات مورد نیاز در این مرحله عبارتند از: تناسب زمان فعالیت، کفایت افراد ارزشیابی فرآیند همچنین به مخاطبین
بیرونی کمک میکند تا دریابند آنچه برنامه انجام داده، همان چیزی است که آنها می
خواهند، انجام گیرد. علاوه بر این ارزشیابی فرآیند منبعی حیاتی برای تفسیر نتایج
ارزشیابی دست یافته نیز هست؛ زیرا می خواهد بداند چرا بازده های برنامه بدین صورت
بوده 1ـ عملکرد ارزشیابی فرآیند ارتباط بسیار نزدیکی با نحوه اجرای ارزشیابی زمینه و درونداد دارد، یعنی هر چه ارزشیابی زمینه درونداد بهتر صورت گرفته باشد، مدیر پروژه اطمینان بیشتری در اجرای بهتر طرح داشته و انتقاد کمتری نیز بر ارزشیابی فرآیند وارد خواهد شد. 2ـ در مراحل اولیه پدید آوردن برنامه ارزشیابی فرآیند مهمتر از ارزشیابی برونداد(محصول) است؛ اما این نقش به تدریج برعکس خواهد شد. میان ارزشیابی فرآیند و ارزشیابی برونداد (محصول) وابستگی و ارتباط درونی موجود است. ارزشیابی فرآیند در تفسیر بروندادها نقشی مهم برعهده دارد. از طرف دیگر برای قضاوت در مورد کارکرد فرآیند باید اطلاعاتی دقیق تر از برونداد(محصول) در اختیار باشد. بنابراین، تصمیمات مربوط به دوباره سازی طرحها و شیوه های مربوط به فرآیند که مبتنی بر ارزشیابی فرآیند هستند، باید به وسیله اطلاعات به دست آمده از ارزشیابی برونداد مورد حمایت قرار گیرد(مهجور1376، ص 185). د: ارزشیابی برونداد(محصول): نقش ارزشیابی محصول ،این است که تعیین
کند به چه میزان اهداف برنامه، تحقق یافته است. در این نوع ارزشیابی، ابزارهای
انداره گیری تحقق اهداف، تدوین و اجرا می شوند، داده های به دست آمده میتواند این نوع ارزشیابی به منظور قضاوت درباره
مطلوبیت بازده فعالیتهای آموزشی انجام میشود. به عبارت دیگر ارزشیابی برونداد جهت
مرتبط کردن برونداد و پیامدهای نظام(برنامه آموزشی)با عوامل مربوط 1- آیا اهداف پروژه برآورده شده اند؟ 2- بیانات و اظهارات که به طور احتمالی میتواند به رویکردهای خاص و واقعی نیل هدف آن طرح و پروژه منجر شوند کدامند؟ 3- گسترده نیازهای متنوع فردی دانش آموزان که می بایست به عنوان نتیجه پروژه برآورده شوند کدامند؟ 4- ارزش و اهمیت دراز مدت پیشرفتهای واقعی در رابطه با وظایف گروه و مراکز آموزش در چه سطحی است(گيلبرت، 1997، به نقل از اكبري). استافل بیم معتقد است هدف ارزشیابی
برونداد اندازه گیری و قضاوت در نیل به هدفهای مشخص شده در این ارزشیابی نه تنها باید اطلاعاتی در مورد میزان موفقیت این برنامه در نیل به هدفهای گردآوری شود؛ بلکه باید این برون دادها را با برون دادهای حاصله از برنامه مشابه دیگری نیز مقایسه کرد. ارزشیابی برونداد از این نظر شباهت بسیار زیادی به ارزشیابی تراکمی دارد. به صورت سنتی ارزشیابی برونداد تنها نوعی از ارزشیابی است که از طرف بسیاری از افراد به عنوان ارزشیابی شناخته شده، در حالی که از نظر منطقی سایر ارزشیابی ها نیز باید مورد نظر قرار گیرند و در واقع هر چهار نوع ارزشیابی به دنبال هم است که نتایجی منطقی و واقعی پدید می آورد (مهجور1376، ص186). بولا ارزشیابی برونداد را، ارزشیابی اثر بخشی و تصمیم گیری های راه اندازی دوباره پروژه تعریف میکند. بالاخره در ارزشیابی برونداد مشخص میشود که نتایج بدست آمده چه هستند. بعد نتایج حاصل با هدفهای برنامه مقایسه می گردند و رابطه بین انتظارات و نتایج واقعی مشخص میشوند. پس از بررسی کامل نتایج اطلاعات لازم در اختیار تصمیم گیرندگان گذاشته میشود تا در صورت لزوم درباره ادامه برنامه، متوقف ساختن آن، یا تجدیدنظر در آن اتخاذ تصمیم کنند(سیف1384، ص 76). 6ـ2ـ5ـ محدودیتهای الگوی ارزشیابی سیپ(Cipp) مدیران و توسعه دهندگان و ارائه دهندگان خدمات نمیتوانند: 1ـ مطمئن باشند که اهدافشان ارزشمند است مگر این که آنها هماهنگی و تداوم اهداف را با ارزشهای صحیح معتبر کنند و به نیازهای سود برندگان پاسخ دهند. 2ـ طراحی موثر کنند وزمان ومنابع را به
طور عاقلانه ذخیره کنند و نمیتوانند انتخابهای ممکن 3ـ طرحهایشان را به طور کامل اجرا کنند
و نتایج سودمندی به دست آورند، مگر این که نتیجه موثر 4ـ مشتریان را به خریدن و حمایت خدمتشان
و محصولاتشان متقاعد کنند مگر این که ادعایشان . نتیجه گیری: ا لگوی سیپ از جمله الگوهای مبتنی بر مدیریت و به منظورتسهیل در تصمیم گیری مدیران ارایه و تدوین شده است و الگویی است کل نگر و جامع که میتواند یک برنامه را بصورت سیستماتیک و همه جانبه بررسی کند مدل cipp
از چهار نوع ارزشیابی (زمینه-درون داد-فراگرد وبرون داد) دو نقش (تصمیم گیری- ضمنا در هر یک از انواع ارزشیابی با هر نقشی که مورد استفاده قرار گیرد مراحل سه گانه مورد بحث بکار گرفته می شود 0ارزشیاب وتصمیم گیرندگان –نوع ارزشیابی رامتناسب با نیازبرنامه مشخص میکند0 ممکن است تمام مراحل یک برنامه آموزشی به ارزشیابی نیاز داشته باشد –در نتیجه هرچهار نوع ارزشیا بی در مورد برنامه به اجرا درمی آید 0گاه ممکن است فقط یک یا چند قسمت برنامه به ارزشیابی نیاز داشته باشد- درآن صورت فقط آنیک یا چند قسمت مورد ارزشیابی قرار میگردد0 ارتباط چهار نوع ارزشیابی با دو نقش و سه مرحله بصورت خلاصه در جدول شماره دو به نقل از مقاله استافل بیم در کتاب پاپهام (1974) ص 123 در زیر ارائه می گردد. چهارچوب طراحی مطالعات ارزشیابی مدل cipp انواع ارزشیابی
منابع فارسی
بولا، اچ.اس (1990). ارزشيابي طرحهاو برنامه هاي آموزشي براي توسعه. ترجمه خدايار ابيلي (1375). تهران: انتشارات موسسه بين المللي روشهاي آموزش بزرگسالان.
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA
موضوعات مرتبط: دانش آموزان و دانشجویان student، آموزش و پرورش تطبیقی، سنجش و ارزشیابی Measurement and Evaluation، اثر بخشی آموزشی Effective Education [ چهارشنبه ۱۳۹۰/۰۴/۰۱ ] [ 20:6 ] [ مدیر گروه ]
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| [ طراحی : ایران اسکین ] [ Weblog Themes By : iran skin ] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||