قالب وبلاگ

تحقیقات آموزشی   EDUCATIONAL RESEARCH
Educational Research  تحقیقات آموزشی سنجش و اندازه گیری آموزش تدریس روش تحقیق 
لینک های مفید


نقش بازیها  در پرورش خلاقيت دانش آموزان

بازيها نيز در پرورش خلاقيت دانش آموزان نقش دارند. نمونه ي زير يکي از بازيهائي است که به آنها کمک مي کند تا در مورد نحوه ي عملکرد يک گروه بنحوي موثر آگاه شوند. 

يک موضوعي را که براي بحث مناسب مي دانيد انتخاب کنيد. سپس از دانش آموزان بخواهيد تا يکي از کارتهايي را که در حدود دوازده سانتي متر است را بردارند. از انها بخواهيد در مورد محتويات کارت با کسي صحبت نکنند، مطالبي را شبيه عبارات زير روي کارتها نوشته شده است. انتخاب تعداد سئوال براي هر فرد تابع تعداد نفرات است. دستورالعملهاي اجراي نقشها بايد با سطح سني فراگيران تطابق داشته باشد. از طريق بازي زير دانش آموزان با نقشهائي که در جلسات گروهي مزاحمت  ايجاد مي کنند آشنا مي شوند :  

1.  يک سئوال کننده باشيد و با هر چه در جلسه طرح مي شود ، مخالفت کنيد. از افراد بخواهيد آنچه را که مي گويند ثابت کنند.

2.  فردي را در گروه درنظر بگيريد و از او عيبجوئي کنيد، حتي اگر نخواهد جواب شما را بدهد علت را جويا شويد.

3.  نقش يک آدم کم حوصله را ايفا کنيد ؛ بگونه اي عمل کنيد که احساس کنند بحثي که در جريان است چيزي جز تضييع وقت نيست.

4.  سعي کنيد موضوعات بحث را مرتبا عوض کنيد، و همواره موضوعات جديدي را مطرح سازيد. وانمود کنيد که هيچ گونه تمايلي به شرکت در بحثي که در جريان است نداريد. 

5.  نقش يک قصه گو را ايفاکنيد. اگر آنچه مطرح است شما را به ياد قصه اي مي اندازد ، آنرا تعريف کنيد. 

6.  نقش يک آدم خسته را بازي کنيد، خميازه بکشيد . سعي کنيد خود را به موضوعات مطرح شده علاقه مند نشان دهيد ، اما طوري وانمود کنيد که گوئي بيش ازحد خسته هستيد. در پايان خود را به خواب بزنيد.

7.  پي در پي به ساعت خود نگاه کنيد. از ديگران بپرسيد ساعت چند است ؟ طوري عمل کنيد که گوئي مي خواهيد بحث هر چه زودتر پايان پذيرد.

8.  مرتبا وانمود کنيد آنچه را در جريان است نمي فهميد. سئوالهاي زيادي را مطرح سازيد و دائما   بگو ئيد که هيچ چيزي را درک نمي کنيد.

9.  پيوسته سخن ديگران را قطع کنيد و اين عمل را درمورد همه افرادي که به صحبت مشغولند تکرار کنيد.

 10. نقش کسي را که با هر کاري موافق است ، بازي کنيد. يکبار با يکي موافقت کنيد و بار دوم با فردي ديگر. هر چند که گفته هايشان متناقض باشد.

11. سعي کنيد نقش يک ميانجي را بازي کنيد. طوري وانمود کنيد که مي خواهيد بين افراد آشتي بر قرار کنيد و هر چيزي را در حالتي دلپذير نگهداريد.

12. تصميم بگيريد درهربحثي که در جريان است پيروز شويد. سعي کنيد به افراد نشان دهيد که حق با شماست و آنها در اشتباهند.

13. خود را متخصص نشان دهيد. به گروه نشان دهيد که در مورد هر موضوعي اطلاعات شما بيش از ديگران است.

14. خودتان باشيد.

 مدت هر جلسه براساس سن شرکت کنندگان و نيز با توجه به مدتي که طي آن اکثر نقشها ظاهر مي شوند تعيين مي شود. وقتي بحث متوقف شد، هر يک از افراد محتويات کارتي را که در دست دارند، براي بقيه بخواند. هدف اصلي توجه دادن به دانش آموزان است که اگر چنين رفتارهائي را از خود نشان دهند، مانع فعاليتهاي گروهي خواهند شد.              

  براي افزايش ميزان حساسيت دانش آموزان لازم است که با احساسات منفي خود ازقبيل احساس بي فايدگي ، کم حوصلگي ، بي کفايتي ، بي عاطفگي و نظاير آن مبارزه کنند. بايد به آنها کمک کرد تا احساسات سازنده تري را بياموزند.   
موضوعات مرتبط: Creativity خلاقیت . مهارتها و انواع تفکر .P4C
[ سه شنبه ۱۳۹۲/۰۴/۰۴ ] [ 3:1 ] [ مدیر گروه ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

"تحقیقات آموزشی""آموزش و پرورش"  kharazmi"یادگیری  ""دانش آموز" معلم  "روش تدریس"مدیریت آموزشی "نظارت و راهنمایی"مدیریت  درس  برنامه ریزی ارزشیابی   تحقیق  پژوهش   "یاددهی و یادگیری""گروههای آموزشی" "تکنولوژی آموزشی"   معلمان  دین  مدیریت "برنامه ریزی" اختلالات یادگیری."Education" learning "student" teacher "teaching methods" "Supervision" course management planning exercise research study evaluating "teaching and learning" "educational research" "departments" "educational technology" teachers,learning disabilities.learning disorders
management "planning "Instructor Training
موضوعات وب
امکانات وب



در اين وبلاگ
در كل اينترنت