قالب وبلاگ

تحقیقات آموزشی   EDUCATIONAL RESEARCH
Educational Research  تحقیقات آموزشی سنجش و اندازه گیری آموزش تدریس روش تحقیق 
لینک های مفید

تورنس درسال 1962 اصول زیر را براي توسعه ي تفکرخلاق از طريق تجارب مدرسه ارائه مي دهد كه می تواند مورد توجه معلمان قرار گيرد :

  1. تفکر خلاق را با ارزش بدانيد.
  2. دستکاري اشيا ﻋ و عقايد را تشويق کنيد.
  3. تحمل عقايد نو را توسعه دهيد.
  4. کودكان را به محرکهاي محيطي حساس تر کنيد.
  5. در کلاس جوي خلاق ايجاد نماييد.
  6. از تحميل يک الگوي خاص پرهيز کنيد.
  7. به کودک بياموزيد تفکر خلاق خويش را ارزشمند بداند : بطور مثال،  دفتري تهيه کنند و افکارشان را در آن يادداشت نمايند.     
  8. چگونگي آزمايش منظم عقايد را آموزش دهيد: بطور مثال ، معلم دانش آموزانرا تشويق کند که راه حلهاي مختلف يک مسئله را بيابند و درمورد بهترين راه حل تصميم بگيرند.
  9. احساس ضعف در برابرکارهاي خارق العاده را از شاگردان دور کنيد.
  10. يادگيري خود انگيز را تشويق و ارزيابي نماييد: کنجکاوي کودکان موجب خود انگيزي آنها مي شود . معلمان بايست اجازه ي کنجکاوي را به آنها بدهند . ارزيابي آنها براساس توانائي تکميل و کاربرد اصول انجام گيرد نه براساس حفظ کردن جزئيات.
  11. مهارتهائي را براي اجتناب از بد آموزي همسالان آموزش دهيد : دانش آموزان خلاق گاهي بدليل مستقل عمل کردن، عدم هماهنگي ، و عدم اعتنا به جمع و اهداف گروه مي توانند اثرات نامطلوبي برروي کلاس بگذارند. از اينرو مربيان بايد مهارتهاي لازم را براي شناخت ديگران به آنها بياموزند و اجازه دهند بطور منفرد کار کنند اما نه آنگونه که خود را از جمع جدا سازند.
  12. اطلاعات لازم را درمورد فرايند خلاقيت ارائه دهيد : کودکان را با فرايند خلاقيت آشنا سازيد و برنامه هاي آموزشي خلاقيت را تمرين کنيد.
  13. براي تفکر خلاق ضرورتهايي ايجاد نماييد :بطور مثال معلمان مي توانند مسائلي طرح کنند که حل آن نياز به خلاقيت داشته باشد.
  14. خار در پاي ايجاد کنيد:افرا د وقتي با مشکلات روبرو ميشوند به فکر يافتن راه حل آن مي افتند.
  15. موقعيت هايي را براي فعاليت و فرصتهايي را براي آرامش ايجاد کنيد.
  16. انتقاد سازنده را توسعه دهيد نه فقط انتقاد کردن را.
  17. بدست آوردن شناخت در رشته هاي مختلف را تقويت نماييد.
  18. براي رسيدن به عقايد ، منابع قابل دسترسي فراهم کنيد.
  19. عادت بکاربردن کامل عقايد را تشويق نمائيد : بايد به دانش آموزان آموخت که گاهي نياز است روزها، هفته ها، ماهها، يک مطلب را تا بدست آوردن شواهد کامل دنبال کنند.
  20. معلماني باروحيه ي حادثه جويي باشيد. 

موضوعات مرتبط: Creativity خلاقیت . مهارتها و انواع تفکر .P4C
[ شنبه ۱۳۹۲/۰۳/۰۴ ] [ 13:10 ] [ مدیر گروه ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

"تحقیقات آموزشی""آموزش و پرورش"  kharazmi"یادگیری  ""دانش آموز" معلم  "روش تدریس"مدیریت آموزشی "نظارت و راهنمایی"مدیریت  درس  برنامه ریزی ارزشیابی   تحقیق  پژوهش   "یاددهی و یادگیری""گروههای آموزشی" "تکنولوژی آموزشی"   معلمان  دین  مدیریت "برنامه ریزی" اختلالات یادگیری."Education" learning "student" teacher "teaching methods" "Supervision" course management planning exercise research study evaluating "teaching and learning" "educational research" "departments" "educational technology" teachers,learning disabilities.learning disorders
management "planning "Instructor Training
موضوعات وب
امکانات وب



در اين وبلاگ
در كل اينترنت