تورنس درسال 1962 اصول زیر را براي توسعه ي تفکرخلاق از طريق تجارب مدرسه ارائه مي دهد كه می تواند مورد توجه معلمان قرار گيرد :
-
تفکر خلاق را با ارزش بدانيد.
-
دستکاري اشيا ﻋ و عقايد را تشويق کنيد.
-
تحمل عقايد نو را توسعه دهيد.
-
کودكان را به محرکهاي محيطي حساس تر کنيد.
-
در کلاس جوي خلاق ايجاد نماييد.
-
از تحميل يک الگوي خاص پرهيز کنيد.
-
به کودک بياموزيد تفکر خلاق خويش را ارزشمند بداند : بطور مثال، دفتري تهيه کنند و افکارشان را در آن يادداشت نمايند.
-
چگونگي
آزمايش منظم عقايد را آموزش دهيد: بطور مثال ، معلم دانش آموزانرا تشويق
کند که راه حلهاي مختلف يک مسئله را بيابند و درمورد بهترين راه حل تصميم
بگيرند.
-
احساس ضعف در برابرکارهاي خارق العاده را از شاگردان دور کنيد.
-
يادگيري
خود انگيز را تشويق و ارزيابي نماييد: کنجکاوي کودکان موجب خود انگيزي
آنها مي شود . معلمان بايست اجازه ي کنجکاوي را به آنها بدهند . ارزيابي
آنها براساس توانائي تکميل و کاربرد اصول انجام گيرد نه براساس حفظ کردن
جزئيات.
-
مهارتهائي
را براي اجتناب از بد آموزي همسالان آموزش دهيد : دانش آموزان خلاق گاهي
بدليل مستقل عمل کردن، عدم هماهنگي ، و عدم اعتنا به جمع و اهداف گروه مي
توانند اثرات نامطلوبي برروي کلاس بگذارند. از اينرو مربيان بايد مهارتهاي
لازم را براي شناخت ديگران به آنها بياموزند و اجازه دهند بطور منفرد کار
کنند اما نه آنگونه که خود را از جمع جدا سازند.
-
اطلاعات
لازم را درمورد فرايند خلاقيت ارائه دهيد : کودکان را با فرايند خلاقيت
آشنا سازيد و برنامه هاي آموزشي خلاقيت را تمرين کنيد.
-
براي تفکر خلاق ضرورتهايي ايجاد نماييد :بطور مثال معلمان مي توانند مسائلي طرح کنند که حل آن نياز به خلاقيت داشته باشد.
-
خار در پاي ايجاد کنيد:افرا د وقتي با مشکلات روبرو ميشوند به فکر يافتن راه حل آن مي افتند.
-
موقعيت هايي را براي فعاليت و فرصتهايي را براي آرامش ايجاد کنيد.
-
انتقاد سازنده را توسعه دهيد نه فقط انتقاد کردن را.
-
بدست آوردن شناخت در رشته هاي مختلف را تقويت نماييد.
-
براي رسيدن به عقايد ، منابع قابل دسترسي فراهم کنيد.
-
عادت
بکاربردن کامل عقايد را تشويق نمائيد : بايد به دانش آموزان آموخت که گاهي
نياز است روزها، هفته ها، ماهها، يک مطلب را تا بدست آوردن شواهد کامل
دنبال کنند.
-
معلماني باروحيه ي حادثه جويي باشيد.
موضوعات مرتبط:
Creativity خلاقیت . مهارتها و انواع تفکر .P4C