|
تحقیقات آموزشی EDUCATIONAL RESEARCH Educational Research تحقیقات آموزشی سنجش و اندازه گیری آموزش تدریس روش تحقیق
| ||
|
آموزش تفكر به دانش آموزان ( ضرورت و اهميت آن) براي اينكه دانش آموزان خوب تربيت شوند و افراد مفيدي در آينده باشند بايد متفكر ،خلاق ، نقاد و داراي بينش علمي باشند . و اين تنها در سايه ي انتقال اطلاعات به ذهن شاگردان حاصل نمي شود بلكه در برنامه هاي مدارس بايد روش هايي گنجانده شود كه از طريق آن ها دانش آموزان قابليت هاي چگونه آموختن را از طريق نظم فكري بياموزند و در زندگي روزمره ي خود به كار برند و با توجه به نقش اساسي محيط هاي آموزشي و روش هاي حاكم بر آن ها ، بايد به صورتي سازماندهي شوند كه دانش آموزان را به جاي ذخيره سازي حقايق علمي با مسائلي كه در زندگي واقعي با آن ها مواجه مي شوند درگير سازند . ماهيت و تعريف تفكر: بسياري از دانشمندان انسان را حيوان
متفكر مي دانند و
تفكر(1) را فصل مميز انسان و حيوان قرار مي دهند. با اين كه پاره اي
از آزمايش ها نشان مي دهد كه تفكر در سطح پايين و ابندائي آن در ميان
بعضي از حيوانات ديده مي شود ولي تفكر اساسي(2) مخصوص انسان است و
علاوه بر جنبه ي فرهنگي طبيعت انسان اين خصوصيت نيز انسان را از ساير
حيوانات مشخص و ممتاز مي
سازد.(شريعتمداري،1382،ص379) اهميت و ضرورت : يادگيري از طريق شرطي سازي (3) (كه
مد نظر رفتارگرايان
است )يك يادگيري سطحي است و با يادگيري از طريق درك و فهم و بصيرت كه
بر محور تفكر قرار دارد ، قابل تلفيق نيست. تفكر پايه ي ادراك و
يادگيري را تشكيل مي دهد . فهم و ادراك اساسي هر چيز ، نتيجه ي تفكر
درباره ي آن چيز است . ويژگي هاي ذهني متفكر: 1) ترديد منطقي : معمولا امور
را با ترديد مي نگرد و بدون ترديد از پذيرش افكار و عقايد خودداري مي نمايد.
مقايسه ي آموزش به روش سنتي با آموزش تفكر : در آموزش سنتي فعاليت اصلي كلاس بر
عهده ي معلم است و
معلم فعالانه به ارائه ي اطلاعات و دانش سازمان يافته مي پردازد و در
صدد است تا آن ها را به ذهن شاگردان منتقل كند . و دانش آموزان
منفعلانه بايد اطلاعات مورد نظر را حفظ كرده و در زمان ارزشيابي به
خاطر آورده و پاسخ دهند در اين روش تاكيد بر محتواي درس است و اغلب
كتاب درسي و معلم منبع اطلاعاتي محسوب مي شوند. ولي در آموزش براي
متفكر بار آمدن دانش آموز معلم نقش راهنما و تسهيل گر را دارا بوده و
دانش آموزان فعالند و در پي كسب اطلاعات از منابع ديگري علاوه بر معلم
و كتاب درسي هستند.همچنين به جاي تاكيد بر محتوا
بيشتر
عوامل بستر ساز تفكر : الف : دانش: اگر فرد درباره ي چيزي كه مي خواهد بيانديشد ادراك يا دانشي نداشته باشد قادر به تفكر و تجزيه و تحليل آن موضوع نخواهد بود و به همين دليل درباره ي هر موضوعي كه مي خواهيم در كلاس از اين روش استفاده كنيم بايد دانش آموزان راجع به آن اطلاعاتي داشته باشند و در غيراين صورت لازم است اين اطلاعات يا منابع و راه هاي كسب آنها را به شاگردان بگوييم و با آن ها آشنا كنيم. ب : منش يا مشرب : بايد دانش آموزان كم كم به اين روحيه و ديد برسند كه بايد با ترديد منطقي به مسائل نگاه كنند و درباره ي هر موضو عي بدون تعصب و گرايش خاصي عمل كنند . ج : اقتدار (4): گرايش انتقادي معمولا مورد توجه يا
پذيرش قرار نمي گيرد .
متفكران منتقد اهل مباحثه و پر سر و صدا هستند . آنان در واقع
ماشين جامعه را به حركت در مي آورند و به سختي مي توانند بين
خطوط كاوشگري و خطر كردن گام بردارند (شعباني ، 1382 ،
ص89) نحوه ي سازماندهي كلاس درس به منظور تشويق تفكر: الف : ايجاد تعادل بين محتوا و فرايند تدريس: اگر تلاش معلمان در فرايند ياددهي – يادگيري تمام كردن كتاب درسي و آماده كردن شاگردان براي آزمون نهايي باشد اين روش از ديگر فعاليتهاي آموزشي از جمله پرورش تفكر ، در كلاس جلوگيري مي كند. ب : ايجاد تعادل بين سخنراني و كنش متقابل : معلم بايد از طريق تشويق مباحثه و پرسش و با استفاده از ديگر روش هاي مناسب براي تبادل انديشه در كلاس درس ، بين سخنراني خود و كنش متقابل دانش آموزان تعادل ايجاد كند. ج : سازماندهي و طراحي فضاي كلاس : فضاي آموزشي در پرورش مهارت هاي تفكر انتقادي نقش بسيار ارزنده اي دارد . سازماندهي و آرايش كلاس درس به منظور ايجاد فضايي براي تعامل بسيار دشوار اما مفيد و موثر است كه در ذيل به پنج نكته اساسي كه براي موثرتر شدن اين امر اشاره دارد پرداخته مي شود: 1) هر جلسه را با طرح يك مساله
شروع كنيد : 2) براي تشويق شاگردان به تعمق
از سكوت استفاده كنيد : 3) فضاي كلاس را طوري مرتب شود
كه باعث كنش متقابل شود : 4)در صورت امكان به وقت كلاس
بيفزاييد: 5) محيطي پذيرا ايجاد
كنيد: نتيجه گيري: با توجه به تحولات شگرفي كه در علوم
و فناوري اطلاعات
حاصل شده و نظريه ها و رويكردهاي جديدي كه نسبت به علم و روش هاي
آموزش آن مطرح شده است ديگر متخصصان تعليم و تربيت به انتقال حقايق
علمي و تاكيد بر محتواي دروس دست برداشته اند و اكنون بر روش و نگرش
علمي در فرايند ياددهي – يادگيري تاكيد دارند و يادگيري روش علمي و
كسب نگرش هاي علمي با روش هاي سنتي امكان پذير نيست و بايد به جاي آن
ها از روش هاي جديد استفاده نمود . معلمان عزيز و گرامي نيز كه در اين
خصوص پرچم دار محسوب مي شوند بايد با اين گونه روش ها و رويكردها آشنا
بوده و ار آن ها در اداره ي كلاس و آموزش دروس گون
2)شريعتمداري ، علي (1382) ؛ روانشناسي تربيتي ؛تهران :اميركبير . 3) شريعتمداري ،علي (1380)؛ نقد و خلاقيت در تفكر ؛ تهران : مركز نشر پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي . 4)شعباني ، حسن (1382) ؛ روش تدريس پيشرفته (آموزش مهارت ها و راهبرهاي تفكر)؛ تهران : سمت . آخرین بروزرسانی ( یکشنبه، ۱۹ آبان ۱۳۸۷
۱۰:۳۱ )
موضوعات مرتبط: Creativity خلاقیت . مهارتها و انواع تفکر .P4C [ جمعه ۱۳۹۲/۰۳/۱۷ ] [ 22:56 ] [ مدیر گروه ]
|
||
| [ طراحی : ایران اسکین ] [ Weblog Themes By : iran skin ] | ||