تحقیقات آموزشی EDUCATIONAL RESEARCH Educational Research تحقیقات آموزشی سنجش و اندازه گیری آموزش تدریس روش تحقیق
| ||
پمفلت نوعي رسانه آموزشي است . در ابعاد كاغذ
A4تهيه ميشود . و به طور معمول به سه قسمت تقسيم ميگردد . اين رسانه مي تواند
آموزشي ، هشدار دهنده و يا تبليغاتي باشد .كم حجم بوده و براي مطالعه از حوصله شخص
مطالعه كننده خارج نيست . پمفلت به عنوان يك تقويت كننده يادگيري براي جلسات گروهي
و آموزشهاي فردي مورد استفاده واقع ميشود . به عنوان يك ياد آورنده نكات مهم جلسه
آموزشي عمل مي كند . اين رسانه را در مكان ها ي عمومي و به هنگام در خواست افراد
ميتوان به آنها ارائه نمود .
موضوعات عمده مورد بررسي در اين رسانه عبارت است از : 1- بيماريها 2- معرفي وسايل و روشها 3- رفتار هاي بهداشتي اصول كلي كه جهت تهيه اين رسانه مي بايست در نظر باشد عبارت است از : منطبق بودن مطالب و تصاوير با شرايط محلي موجود –استفاده از تصاوير و رنگهاي جالب –بر خورداري از زبان ساده و قابل فهم براي گروه هدف مورد نظر پمفلت –داشتن پيامهايي كه مي بايست كوتاه و مرتبط با موضوع پمفلت باشد و ذكر آدرسي جهت پاسخگوئي به سوالاتي كه ممكن است به دنبال مطالعه پمفلت براي مخاطب پيش بيايد . رسانه پمفلت در سه قسمت 1- روي جلد 2- صفحات داخلي 3- صفحه پشت جلد بررسي ميشود . صفحه روي جلد : - نام و نشان ساز مان تهيه كننده قيد ميشود . - عنوان نشريه قيد ميشود . - تصوير متناسب با موضوع ، طرح ميشود . - نام فرد ، واحد يا مركز تهيه كننده ، قيد ميشود . - نام ناشر ، شماره و تاريخ انتشار ( براي زمان انتشار نهائي ) قيد ميشود . - گروه هدف هر پمفلت بهتر است قيد شود. صقحات داخلي : - با نام خدا آغاز ميشود . - در مقدمه اهميت موضوع قيد ميشود . - از تصاوير مناسب با شرايط محلي استفاده ميشود . - از تنوع رنگ استفاده ميشود . - ادبيات به كار رفته ، ساده و قابل فهم مي باشد . - پيامها كوتاه بوده و براي گروه هدف پمفلت مفهوم مي باشد . - اگر موضوع بررسي يك بيماري باشد موادر زير رعايت ميشود . - معرفي كلي بيماري - راه هاي سرايت يا ابتلا به بيماري - پيش گيري و درمان بيماري - اگر موضوع پمفلت ، طريقه استفاده از وسايل و يا روشها باشد ، موارد زير رعايت ميشود . - زمان استفاده - مكان استفاده از وسيله - مدت استفاده از وسيله يا روش - طرز تهيه يا استفاده و تاثيرات وسيله يا روش - اگر موضوع پمفلت بررسي رفتار باشد ، موارد زير رعايت ميشود . - فايده يا ضرر رفتار مورد نظر . صفحه پشت جلد پمفلت : - در صورت نياز از هشدار يا شعار ، آيه ، روايت يا نقل قول ( يكي يا چند مورد ) استفاده ميشود . - نشاني و شماره تماس جهت پاسخگوئي به سوالات قيد ميشود . - تذكر : ويژگي يك شعار خوب استفاده شده در پمفلت عبارت است از : ساده و صريح باشد . مخاطب شعار معني آن فورا بفهمد ( يعني فرصتي را براي فكر كردن در باره منظور از طرح شعار از دست ندهد ) مثبت باشد ( دعوت به انجام يك رفتار باشد .با فعل مثبت تمام شود . ) –د راندازه و جاهاي مختلف كار آئي داشته باشد . مرتبط با هدف كليدي برنامه آموزشي باشد . - تذكر : قبل از تهيه پمفلت مي بايست تا حد امكان وضعيت اطلاعات گروه هدف مورد آموزش، نوع رفتار هاي أنها و در صورت امكان بررسي نگرش گروه هدف يا نمونه اي از أن بررسي شده و رسانه ياد شده به قصد تغيير دانش ، نگرش يا أموزش يك مهارت رفتاري تهيه شود . - تذكر : طرح اوليه پمفلت مي بايست در گروه هدف تعيين شده چند نوبت پيش آزمون شود و به دنبال نظر سنجي تغييرات لازم تا جائي انجام شود كه 90درصد افراد همان معني را كه منظور طراح پمفلت است از عكسها و نوشته ها داشته باشند .عكس ها و نوشته ها را دوست بدارند . هيچ پيشنهادي براي تغيير پمفلت نداشته باشند . - تذكر : نعيين محتوي بر اساس اولويت بندي به صورت زير تهيه ميشود . - - مهارت ، دانش يا نگرشي كه آموزش گيرنده ( بايد بداند ) در اولويت اول مطرح ميشود . - - مهارت ، دانش يا نگرشي كه آموزش گيرنده (خوب است بداند ) دراولويت بعدي مطرح ميشود . - - مهارت ، دانش يا نگرشي كه آموزش گيرنده ( خيلي خوب است بداند ) دراولويت آخر مطرح ميشود . طبيعي است كه اين اولويت بندي د رمورد گروه هاي هدف مختلف ، متفاوت خواهد بود . به طور مثال مطلبي كه براي يك گروه هدف د ر رديف( بايد بداند) قرار گرفته براي گروه هدف ديگر ممكن است در رده( خيلي خوب است بداند) قرار گيرد . . نمونه سوالاتي كه به عنوان راهنماي پيش آزمون به قصد تغيير و اصلاح مطالب و تصاوير پمفلت ( و همچنين ارزشيابي پمفلت ) مي تواند به كار رود عبارت است از : چه اطلاعاتي دريافت كرديد ؟ به نظر شما معني اين نوشته چيست؟ اين تصوير چه چيزي را مي خواهد نشان بدهد ؟ آيا به شما مي گويد كاري انجام دهيد ؟ آگر بله ، چه كاري ؟ آيا نوشته با تصاوير هماهنگي دارد ؟ در اين صفحه از چه چيزي خوشتان آمد ؟ چه چيزي را دوست نداريد ؟ آيا كلماتي در اين جا نوشته شده است كه شما معني آن را متوجه نشده باشيد؟ كدام كلمات ؟ به جاي اين كلمه بهتر بود از چه لغات ديگري استفاده شود ؟ مهمترين پيام اين جملات و تصاوير چيست ؟ در اين پيام چه تغييري بدهيم بهتر است ؟ در اين تصوير چه تغييري بدهيم بهتر است ؟ ما مي خواهيم اين مطلب بهتر شود و به راحتي براي افراد قابل درك باشد ، شما فكر مي كنيد ، چگونه اين كار امكان پذير است ؟ منابع :
شجاعي زاده ، داود - مدل هاي مطالعه رفتار در آموزش سلامت – انتشارات وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي – چاپ اول 1379
قدوسيان،احمد، قاسمي ، محمد ، سرمست حميده – مباني و كار برد تكنولوژي آموزشي در ارتقاي سلامت – انتشارات بحر العلوم قزوين 1382 قاسمي ،
محمد -نحوه ساز ماندهي يك كار گاه آموزشي :
انشارات دانشگاه علوم پزشكي قزوين
آموزش اثر بخش در بهداشت – واحد آموزش بهداشت معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز - 1381
ايار- سمير- پور اسلامي – پور اسلامي ،محمد – در باره ايدز آموزش بدهيم- گروه مديريت برنامه هاي آموزش سلامت – چاپ اول – 1381
هابلي،جان – برقراري
ارتباط براي بهداشت – نرجمه
سعيد پارسي نيا – انشارات
جوان – چاپ اول
- 1372
تهیه و تنظیم : مهرداد عبا
باف
موضوعات مرتبط: گروههای آموزشی Education Groups، طراحی آموزشی educational Design، کارگاهها Workshop، کارگروه بهبود یاددهی و یادگیری، تکنولوژی آموزشی Educational Technology [ دوشنبه ۱۳۹۱/۰۳/۲۹ ] [ 1:26 ] [ مدیر گروه ]
|
||
[ طراحی : ایران اسکین ] [ Weblog Themes By : iran skin ] |