قالب وبلاگ

تحقیقات آموزشی   EDUCATIONAL RESEARCH
Educational Research  تحقیقات آموزشی سنجش و اندازه گیری آموزش تدریس روش تحقیق 
لینک های مفید

اجرای اقدام پژوهی

اجرای اقدام پژوهی
درطول زمانی كه از عمر تعلیم و تربیت مدرن می گذرد، رفته رفته بر دست اندركاران علوم تربیتی محرز گشته است كه تحقیقات دانشگاهی به تنهایی پاسخگوی مسائل و مشكلات عملی آموزش و پرورش نیستند. لذا این نقطه عطفی شد برای شروع نوعی دیگر از پژوهش كه بتواند مسائل واقعی محیط كلاس درس و آموزش را حل و فصل كند این نوع تحقیق همان اقدام پژوهی است. در فرایند اقدام پژوهی، خود معلم همزمان محقق و مجری یافته های پژوهشی است.

دراین نوشته كوتاه سعی شده است مراحل اجرایی اقدام پژوهی مربوطه، به صورت موجز و مختصر بیان گردد. امید است كه در راهنمایی همكاران علاقه مند به اقدام پژوهی، مفید واقع گردد.

 

در اجرای اقدام پژوهی، الگوهای گوناگونی وجود دارند، از جمله الگوی 8 مرحله ای كه ذیلاً معرفی می شود.

 

 مرحله اول:

 پرسش خود را تعریف كنید:

  • مسأله مورد نظر چیست؟
  • چه پرسشی برای شما مطرح است؟
  • چه افرادی مطالعه برروی آنها انجام خواهد شد؟
  • كی و چه وقت این اتفاق رخ می دهد؟

 

 مرحله دوم:

وضعیت آموزش مورد تحقیق خود را توصیف كنید:

  • از ما می خواهند در این محیط آموزشی چه كاری انجام دهیم؟
  • تلاش خواهیم كرد در اینجا چه كاری انجام دهیم؟
  • زیر بنای فكری عمل فعلی ما چیست؟

 

مرحله سوم:

داده های لازم را برای ارزیابی وضعیت موجود، گردآوری كنید:(شواهد1)

  • از نظر مشاركت كنندگان در این پژوهش در حال حاضر در این محیط آموزشی چه می گذرد؟
  • چه اطلاعاتی و با چه روش هایی می توانیم در باره این مسأله جمع آوری كنیم؟

 

 مرحله چهارم:

داده ها را بررسی كنید تا مطالب متناقص را پیدا كنید.

  • بین آن چه برای ما مطلوب است و آن چه در حال وقوع است، چه تفاوت ها و تناقص هایی وجود دارند؟

 

مرحله پنجم:

با ارائه و معرفی تغییرات عملی لازم ، تناقض ها را برطرف كنید:

  • با تفكر نقادانه و خلاقانه در باره تناقص ها، چه تغییری می توانیم به وجود آوریم؟

 

 مرحله ششم:

كنترل و زیر نظر گرفتن تغییر اعمال شده:

  • وقتی تغییر مورد نظر  به اجرا در می آید،چه نتایجی به دست می آید؟
اجرای اقدام پژوهی

 مرحله هفتم:

داده های مربوط به ارزیابی از تغییر انجام گرفته را تجزیه و تحلیل كنید:

  • از نظر مشاركت كنندگان در اثر اجرای تغییرات پیشنهاد شده، در حال حاضر، وضعیت آموزشی چه تحولی پیدا كرده است؟
  • چه اطلاعاتی و با چه روش هایی می توانیم در این باره به دست آوریم؟

 

 مرحله هشتم:

در تغییر اعمال شده تجدید نظر كنید و برای اقدام بعدی تصمیم بگیرید: ( در صورت نیاز)

  • آیا تغییری كه انجام گرفت، ارزش داشت؟
  • آیا در آینده این كاررا ادامه خواهیم داد؟
  • پس از این تغییر، چه باید انجام دهیم؟
  • آیا تغییر انجام گرفته كافی است یا باید دور دیگری از تحقیق با پرسش روشن تری انجام گیرد؟
  • نتایج این تحقیق  را باید با چه ملاك و معیاری سنجید و با چه كسی در میان گذاشت؟

 

برای آشنایی بیشتر با ماهیت و مفهوم اقدام پژوهی (پژوهش در عمل) مطالعه منابع پیشنهادی زیر توصیه می شود:

1-  استرینگر، ارنست تی، تحقیق عملی، راهنمای مجریان تغییر و تحول، ترجمه: سید محمد اعرابی و داود ایزدی، تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی،1381.

2-   ایرانی، یوسف و بختیاری ابوالفضل، روش تحقیق عملی (اقدام پژوهی)، تهران: لوح زرین، 1382.

3- ساكی، رضا، اقدام پژوهی(راهبردی برای بهبود آموزش و تدریس)، تهران: پژوهشكده تعلیم و تربیت،1383.

4-  سرمد، زهره، بازرگان، عباس و حجازی ، الهه، روش تحقیق در علوم رفتاری، چاپ سوم، تهران: نشر آگاه، 1379.

5-  سیف الهی، وجه الله، راهنمای اقدام پژوهی در آموزش و پرورش، گیلان: انتشارات گیلان، 1381.

6- قاسمی پویا، اقبال، راهنمای معلمان پژوهنده، تهران:  لوح زرین، 1382.

7- مك نیف، جین، لوماكس، پالاما و وایتهد، جك، اقدام پژوهی: طراحی، اجرا و ارزشیابی، ترجمه محمد رضا آهنچیان، تهران: رشد، 1382.

8- وایت، ویلیام فوت، پژوهش عملی مشاركتی، ترجمه محمد علی حمید رفیعی، تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی، 1379.

9- ین، رابرت كی، تحقیق موردی، ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی.1376، چاپ دوم، 1381.

10- ین، رابرت كی، طرح تحقیق و روش های مورد پژوهی، ترجمه هوشنگ نایبی، تهران: مۆسسه فرهنگی آینده پویان، 1378.

 

بخش پژوهش های دانش آموزی

تنظیم: اعظم اژدری

اجرای اقدام پژوهی
درطول زمانی كه از عمر تعلیم و تربیت مدرن می گذرد، رفته رفته بر دست اندركاران علوم تربیتی محرز گشته است كه تحقیقات دانشگاهی به تنهایی پاسخگوی مسائل و مشكلات عملی آموزش و پرورش نیستند. لذا این نقطه عطفی شد برای شروع نوعی دیگر از پژوهش كه بتواند مسائل واقعی محیط كلاس درس و آموزش را حل و فصل كند این نوع تحقیق همان اقدام پژوهی است. در فرایند اقدام پژوهی، خود معلم همزمان محقق و مجری یافته های پژوهشی است.

دراین نوشته كوتاه سعی شده است مراحل اجرایی اقدام پژوهی مربوطه، به صورت موجز و مختصر بیان گردد. امید است كه در راهنمایی همكاران علاقه مند به اقدام پژوهی، مفید واقع گردد.

 

در اجرای اقدام پژوهی، الگوهای گوناگونی وجود دارند، از جمله الگوی 8 مرحله ای كه ذیلاً معرفی می شود.

 

 مرحله اول:

 پرسش خود را تعریف كنید:

  • مسأله مورد نظر چیست؟
  • چه پرسشی برای شما مطرح است؟
  • چه افرادی مطالعه برروی آنها انجام خواهد شد؟
  • كی و چه وقت این اتفاق رخ می دهد؟

 

 مرحله دوم:

وضعیت آموزش مورد تحقیق خود را توصیف كنید:

  • از ما می خواهند در این محیط آموزشی چه كاری انجام دهیم؟
  • تلاش خواهیم كرد در اینجا چه كاری انجام دهیم؟
  • زیر بنای فكری عمل فعلی ما چیست؟

 

مرحله سوم:

داده های لازم را برای ارزیابی وضعیت موجود، گردآوری كنید:(شواهد1)

  • از نظر مشاركت كنندگان در این پژوهش در حال حاضر در این محیط آموزشی چه می گذرد؟
  • چه اطلاعاتی و با چه روش هایی می توانیم در باره این مسأله جمع آوری كنیم؟

 

 مرحله چهارم:

داده ها را بررسی كنید تا مطالب متناقص را پیدا كنید.

  • بین آن چه برای ما مطلوب است و آن چه در حال وقوع است، چه تفاوت ها و تناقص هایی وجود دارند؟

 

مرحله پنجم:

با ارائه و معرفی تغییرات عملی لازم ، تناقض ها را برطرف كنید:

  • با تفكر نقادانه و خلاقانه در باره تناقص ها، چه تغییری می توانیم به وجود آوریم؟

 

 مرحله ششم:

كنترل و زیر نظر گرفتن تغییر اعمال شده:

  • وقتی تغییر مورد نظر  به اجرا در می آید،چه نتایجی به دست می آید؟
اجرای اقدام پژوهی

 مرحله هفتم:

داده های مربوط به ارزیابی از تغییر انجام گرفته را تجزیه و تحلیل كنید:

  • از نظر مشاركت كنندگان در اثر اجرای تغییرات پیشنهاد شده، در حال حاضر، وضعیت آموزشی چه تحولی پیدا كرده است؟
  • چه اطلاعاتی و با چه روش هایی می توانیم در این باره به دست آوریم؟

 

 مرحله هشتم:

در تغییر اعمال شده تجدید نظر كنید و برای اقدام بعدی تصمیم بگیرید: ( در صورت نیاز)

  • آیا تغییری كه انجام گرفت، ارزش داشت؟
  • آیا در آینده این كاررا ادامه خواهیم داد؟
  • پس از این تغییر، چه باید انجام دهیم؟
  • آیا تغییر انجام گرفته كافی است یا باید دور دیگری از تحقیق با پرسش روشن تری انجام گیرد؟
  • نتایج این تحقیق  را باید با چه ملاك و معیاری سنجید و با چه كسی در میان گذاشت؟

 

برای آشنایی بیشتر با ماهیت و مفهوم اقدام پژوهی (پژوهش در عمل) مطالعه منابع پیشنهادی زیر توصیه می شود:

1-  استرینگر، ارنست تی، تحقیق عملی، راهنمای مجریان تغییر و تحول، ترجمه: سید محمد اعرابی و داود ایزدی، تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی،1381.

2-   ایرانی، یوسف و بختیاری ابوالفضل، روش تحقیق عملی (اقدام پژوهی)، تهران: لوح زرین، 1382.

3- ساكی، رضا، اقدام پژوهی(راهبردی برای بهبود آموزش و تدریس)، تهران: پژوهشكده تعلیم و تربیت،1383.

4-  سرمد، زهره، بازرگان، عباس و حجازی ، الهه، روش تحقیق در علوم رفتاری، چاپ سوم، تهران: نشر آگاه، 1379.

5-  سیف الهی، وجه الله، راهنمای اقدام پژوهی در آموزش و پرورش، گیلان: انتشارات گیلان، 1381.

6- قاسمی پویا، اقبال، راهنمای معلمان پژوهنده، تهران:  لوح زرین، 1382.

7- مك نیف، جین، لوماكس، پالاما و وایتهد، جك، اقدام پژوهی: طراحی، اجرا و ارزشیابی، ترجمه محمد رضا آهنچیان، تهران: رشد، 1382.

8- وایت، ویلیام فوت، پژوهش عملی مشاركتی، ترجمه محمد علی حمید رفیعی، تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی، 1379.

9- ین، رابرت كی، تحقیق موردی، ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی.1376، چاپ دوم، 1381.

10- ین، رابرت كی، طرح تحقیق و روش های مورد پژوهی، ترجمه هوشنگ نایبی، تهران: مۆسسه فرهنگی آینده پویان، 1378.

 

بخش پژوهش های دانش آموزی

تنظیم: اعظم اژدری


موضوعات مرتبط: اقدام پژوهی    Action studies / Action research
[ پنجشنبه ۱۳۹۱/۱۲/۱۰ ] [ 4:8 ] [ مدیر گروه ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

"تحقیقات آموزشی""آموزش و پرورش"  kharazmi"یادگیری  ""دانش آموز" معلم  "روش تدریس"مدیریت آموزشی "نظارت و راهنمایی"مدیریت  درس  برنامه ریزی ارزشیابی   تحقیق  پژوهش   "یاددهی و یادگیری""گروههای آموزشی" "تکنولوژی آموزشی"   معلمان  دین  مدیریت "برنامه ریزی" اختلالات یادگیری."Education" learning "student" teacher "teaching methods" "Supervision" course management planning exercise research study evaluating "teaching and learning" "educational research" "departments" "educational technology" teachers,learning disabilities.learning disorders
management "planning "Instructor Training
موضوعات وب
امکانات وب



در اين وبلاگ
در كل اينترنت