|
تفاوت های شباهت های درس پژوهی و اقدام پژوهی
|
درس پژوهی
|
|
اقدام پژوهی
|
|
درس پژوهی نقطه
عزیمت عمل است
|
|
اقدام پژوهی
عزیمت تئوری و عمل
|
|
هدف درس پژوهی،
پرورش حرفهای معلم است
|
|
هدف اقدام پژوهی
، انجام پژوهش در حین عمل
|
|
ماهیت درس پژوهی
بازاندیشی (تفكر ) است
|
|
ماهیت اقدام
پژوهی تفسیر داده ها
|
|
بهسازی كلاس درس
|
|
بهسازی فرآیند
آموزش و نتیجه بهتر
|
|
درس پژوهی فقط در
كلاس و مدرسه قابل اجرا است
|
|
|
اقدام پژوهیدرهمهجا
،هر سازمانی قابل اجرا است
|
|
درسپژوهیبیشتر
ارگانیكو كمتر سیستماتیك است
|
|
|
اقدام پژوهی
بیشتر سیستماتیك است
|
|
درس پژوهی خیلی
جزئی و محدود است
|
|
|
اقدام پژوهی
گسترده است
|
|
درس پژوهی گروهی
(تیمی ) است
|
|
|
اقدام پژوهی فردی
هم میشود اجرا شود
|
|
درس پژوهییا طرح
درس وراهنماییعملخاصی است
|
|
|
راهنمایی عمل
خاصی ندارد
|
|
تاكید بر غنی
سازی فرآیند آموزش و یادگیری است
|
|
|
شناخت مسأله و
بهسازی عمل درمدرسه و سازمانهای مختلف مورد توجه است
|
|
برنامه درسی مورد
توجه است
|
|
|
شناخت مسأله
وكاربرد یافته درمحل كار، مورد توجه است
|
|
درس پژوهی مبتنی
بر برنامه درسی است
|
|
|
اقدام
پژوهی به برنامه درسی، كاری ندارد
|
|
هدف اساسی یادگیری
معلم است
|
|
|
هدفعمدهشناسایی
و حل كاربردآن در عملاست
|
شباهت های درس پژوهی و اقدام پژوهی :
1- هر دو (درس پژوهی و اقدام پژوهی) به
توسعه و پرورش حرفهای كمك می كند .
2- هر دو (درس پژوهی و اقدام پژوهی)
مشاركتی است.
3- هر دو (درس پژوهی و اقدام پژوهی) گروهی (تیمی) است ( تاكید
بر كار جمعی).
4- هر دو (درس پژوهی و اقدام پژوهی)
چرخهای ( گردشی) است .
5- هر دو (درس پژوهی و اقدام پژوهی)
توسط معلم شروع می شود .
6- هر دو (درس پژوهی و اقدام پژوهی)،
پژوهشی است با سئوال و مسألهای شروع می شود.
7- هر دو (درس پژوهی و اقدام پژوهی) به
ترویج و گسترش علم كمك می كند .
8- هر دو (درس پژوهی و اقدام پژوهی) ،
معلم تازه كار و با سابقه را در كنار هم برای هم آموزی و از دگرآموزی دعوت می
كند.
9- هر دو (درس پژوهی و اقدام پژوهی)
نیازمند نقادی فعال و متفكرانه است ( تفكر انتقادی ).
10-هر
دو (درس پژوهی و اقدام پژوهی)، زمان و نتیجه (هر دو )مهم است .
11- هر دو (درس پژوهی و اقدام
پژوهی)، تمركز در مسائل واقعی مدرسه و كلاس است .
هر دو
(درس پژوهی و اقدام پژوهی)، كاربرد یافته و نتایج در عمل بكار گرفته میشود. . 12
|