-
راهنمای نگارش گزارش اقدام پژوهی
-
صفحه روی جلد عنوان سایر مشخصات مربوطه
-
صفحه بسم الله الرحمن الرحیم
-
فرم مخصوص ثبت مشخصات معلم پژوهنده
-
صفحه ویژه نوشتن یک جمله علمی با تایپ درشت
-
صفحه ویژه فهرست عناوین
-
مقدمه آنچه در مقدمه باید درج شود:
-
اهمیت و ضرورت فعالیتهای تحقیقاتی وضرورت آن درآموزش وپرورش
-
اهمیت کارآموزش وپرورش واهمیت شغلی که دارید(اداری-مدیر-معلم- مشاور)
-
سوابق شغلی به لحاظ ویژگیهای شخصی-کاری وبرخی علائق خود
-
سوابق تحقیقاتی خودتان وشرکت درآزمونهای علمی
-
بیان انگیزه شرکت درطرح اقدام پژوهی
-
بیان اهداف اجرای طرح فوق(موضوع کارتان)
-
بیان علل انتخاب موضوع کار خود
-
بیان موضوع طرح اقدام پژوهی خود(با کمی توصیف)
-
نقش خودرادرنوشتن طرح معین کنید مثلا بعنوان دبیرجغرافیا
-
بیان کنید که تصمیم گرفتیدمساله خودرادر قالب اقدام پژوهی رفع نمایید.
-
صفحه روی جلد عنوان سایر مشخصات مربوطه
-
صفحه بسم الله الرحمن الرحیم
-
فرم مخصوص ثبت مشخصات معلم پژوهنده
-
صفحه ویژه نوشتن یک جمله علمی با تایپ درشت
-
صفحه ویژه فهرست عناوین
-
مقدمه آنچه در مقدمه باید درج شود:
-
اهمیت و ضرورت فعالیتهای تحقیقاتی وضرورت آن درآموزش وپرورش
-
اهمیت کارآموزش وپرورش واهمیت شغلی که دارید(اداری-مدیر-معلم- مشاور)
-
سوابق شغلی به لحاظ ویژگیهای شخصی-کاری وبرخی علائق خود
-
سوابق تحقیقاتی خودتان وشرکت درآزمونهای علمی
-
بیان انگیزه شرکت درطرح اقدام پژوهی
-
بیان اهداف اجرای طرح فوق(موضوع کارتان)
-
بیان علل انتخاب موضوع کار خود
-
بیان موضوع طرح اقدام پژوهی خود(با کمی توصیف)
-
نقش خودرادرنوشتن طرح معین کنید مثلا بعنوان دبیرجغرافیا
-
بیان کنید که تصمیم گرفتیدمساله خودرادر قالب اقدام پژوهی رفع نمایید.
7-بیان مسأله:
- نحوه سأله یابی(چگونه مسأله را یافتید)
- تشریح مسأله به صورت روشن،واضح و رقیق
- بیان اهمیت،حسّایت،ضرورت مسأله در ابعاد مختلف(آموزشی،علمی،اداری، و برنامه ریزی
- ویژگی افرادی که مسأله به انها مربوط است به روشنی،با تجزیه و تحلیل و نقد دقیق و تخصصی بیان و توصیف شود.
- عوامل احتمالی ایجاد مسأله بیان شود.
- ابعاد و ویژگی های مختلف مسأله را از زوایای مختلف برسی کنید.
- عوارض و پیامدهای احتمالی مشکل(مسأله )را برشمارید.
- وضعیت یا موقیعتی که باید تغیر کند دقیقاَ مشخص شود.
- بیان کنید که انجام این تحقیق تا چه اندازه موجب تغییر،تعدیل یا اصلاح مشکل یا مسأله خواهد شد.
- وضعیت کمّی و کیفی محیط تحقیق مورد نظر را دقیقاً تشریح کنید.
- برسی های پرسش های که در حل مسأله به ذهن شما رسیده است.
- نهایتاًدر تعریف مسأله خواننده باید بتواند از وضعیت مورد نظر تصویر واقعی،بدون ابهام و پرسش به آورد.
8- کلید واژه ها(در سراسر طح اقدام پژوهی هر واژه علمی،تخصصی،فنّی،تکنیکی،نظری(تئوریکی)و یا کلماتی که پایه ،اساسی،مهم و کلیدی محسوب می شوند باید با تعریف و توصیف روشن و عملیاتی شما برای همه خواننگان قابل فهم باشد.
9- جمع اوری (گرد اوری) داده ها و اطلاعات:
الف)روش های گردآوری اطلاعات
ب)داده های بدست آمده
ج)آنالیز داده ها
د)ارائه راه حل های متعدد
................................................................................
الف)روش های گردآوری اطلاعات میتواند حسب نوع مسأله با هر یک از روشهای زیر و یا ازمجموعه روشهای زیر انجام پذیرد
- پرسشنامه 1-عادی(بسته) با گزینه های مختلف2-باز (تشریحی) 3-تلفیقی(باز+بسته-پرسشنامه راهنمای مصاحبه (جهت داشتن مصاحبه های هماهنگ)
- مصاحبه :1- کاملاُ ساختار یافته،منظم،هدایت شده2- باز(آزاد)
انواع اجرای مصاحبه می تواند به صورت حضوری،تلفنی و یا رایانه ای باشد.
- مشاهده 1- مشاهده با استفاده از شیوه آماری2- مشاهده نمودار عمل متقابل 3- مشاهده و تحلیل طرز کار یا عمل 4- مشاهده و تحلیل کنش و واکنش افراد
- اسناد ومدارک: 1-اسنادمکتوب (گزارش همایش ها،صورتجلسات کتب،مجلات وروزنامه ها،گزارش های پژوهشی و پرونده ها )2-اسناد تصویری(نقاشیها،فیلمها،نقشه ها،نمودارها،چارتها،عکسها و سی دی ها)3 اسناد شفاهی ماجراها،خاطرها،وقایع،عقاید،باورها،سخنان،و گفته های افراد و گروه ها)
............................................................................................
ب)داده های بدست آمده(در این بخش کلیه اطلاعات و داده هایی که با استفاده از روش های مختلف جمع آوری نموده اید عینا می نویسید)
............................................................................................
ج)آنالیز داده ها:در آنالیز داده ها باید دو مورد زیر باید مد نظر قرار گیرد
1- اهداف آنالیز داده ها 2-روش های تجزیه و تحلیل داده ها
1- اهداف آنالیز داده ها
-
· شناخت بهتر مسأله و کسب آگاهی از ابعاد مختلف آن
-
· کوچک سازی داده ها و یا طبقه بندی آن
-
· شناسایی بهتر و بیشتر راه حلهای موقت
-
· نمایش داده ها در یک نگاه
-
· دستیابی به بهترین روش تجزیه و تحلیل داده ها
2- روش های تجزیه و تحلیل داده ها:
-
· روش به تصویر کشیدن مسأله،روش ترسیم مفاهیم
-
· روش نمودار استخوان ماهی ازپرفسور کائوروایشاکاوا
-
· روش نمودار چرا؟چرا؟
-
· روش پنج چرا؟:پنج بار یک مسأله را زیر سوال ببرید
-
· روش کوله بار تجربه(نشست مشورتی گروهی گروهی از متخصصانExperience Kit) )
-
· روش شش پرسش(چرا،چگونه،چه کسی،چه چیزی،چه موقع،کجا)
-
· روش فشار واکنش(مسئله را بفشرید یا بسط دهید
oمثلا چرا این کار را می کنم؟ زیرا می خواهم
o چرا می خواهم این کار را انجام دهم؟ چون رئیسم از من خواسته است
o چرا رئیسم از من خواسته است؟ زیرا رئیس او از او خواسته است
.................................................................................................
10- مرحله اقدام: برای مرحله اقدام باید سعی نمود راه حل های نهایی را با استفاده از ملاک های زیر پیدا نمود
-
از طریق روش علمی
-
از طریق روش آزمایش
-
از طریق روش تجربه
-
از طریق روش تحقیق و بررسی
-
از طریق روش قدرت علمی هر راه
-
از طریق روش مورد استقبال قرار گرفتن هر راه از سوی مخاطبین
-
میزان کارایی
-
میزان اثر بخشی
-
نو بودن
-
فعال بودن هر راه(حالت درگیرانه)
-
فایده بیشتر داشتن
-
تجزیه و تحلیل راه حل های احتمالی
-
اهمیت،اولویت و حساسیت
11- مرحله ارزیابی و نتیجه گیری:در این مرحله راه حل نهایی یا کنش های مطروحه را مورد ارزیابی قرار می دهیدو نتایج ارزیابی را ثبت می نمائید
12- موانع و محدودیت های اجرایی:در این قسمت معلم پژوهنده موانع و محدودیت های طرح اقدام پژوهی خود را می نویسد بعنوان نمونه:
-
ناکافی بودن برخی اطلاعات لازم در بعضی از موسسات مرتبط با موضوع
-
گرانی و بالا بودن هزینه های اجرایی
-
در دسترس نبودن منابع و کتب مورد نیاز
-
کمبود زمان اجرای طرح
-
مشکل عدم استفاده از همه روش های جمع آوری اطلاعات
-
عدم همکاری کافی برخی از موسسات یا سازمان ها یا مدیران و همکاران و...
-
و .........
13- پیشنهادها:در این مرحله محقق با استفاده از پیشنهادهای ضروری و موثر ارائه را ارائه می نماید پیشنهاد ها باید برگرفته از:
14-ضمائم و پیوست ها: ضمائم و پیوست ها می توانند :
-
عکسها و نمودار ها چارت ها فرم ها
-
برخی نامه های اداری
-
نمونه پرسشنامه
-
نمونه فرم راهنمای پرسشنامه
-
نمونه کار دانش آموزان
-
نمونه نظرات ثبت شده همکاران،اولیاءو..
-
مستندات رتبه ها و موفقیت ها
-
و.....
15منابع و ماخذ: منابع و مواخذ به ترتیب حروف الفبا و به شکل زیر نوشته می شود:
نام خانوادگی و نام مولف،نام تالیف،نام انتشارات،شهر محل انتشار،دوره چاپ،زمان چاپ شامل ماه و سال انتشار
educational research . تحقیقات آموزشی
educational research . تحقیقات آموزشی
educational research . تحقیقات آموزشی
educational research . تحقیقات آموزشی
educational research . تحقیقات آموزشی
educational research . تحقیقات آموزشی educational
research . تحقیقات آموزشی educational research
. تحقیقات آموزشی educational research
. تحقیقات آموزشی educational research
. تحقیقات آموزشی educational research
. تحقیقات آموزشی educational research
. تحقیقات آموزشی educational research
. تحقیقات آموزشی educational research . تحقیقات آموزشی educational research . تحقیقات آموزشی educational research . تحقیقات آموزشی educational research . تحقیقات آموزشی educational research . تحقیقات آموزشی educational research . تحقیقات آموزشی educational research . تحقیقات آموزشی educational research . تحقیقات
آموزشی educational research . تحقیقات آموزشی
educational research . تحقیقات آموزشی
educational research . تحقیقات آموزشی
educational research . تحقیقات آموزشی
educational research . تحقیقات آموزشی
educational research . تحقیقات آموزشی educational
research . تحقیقات آموزشی educational research
. تحقیقات آموزشی educational research
. تحقیقات آموزشی educational research
. تحقیقات آموزشی educational research
. تحقیقات آموزشی educational research
. تحقیقات آموزشی educational research
. تحقیقات آموزشی educational research . تحقیقات آموزشی educational research . تحقیقات آموزشی educational research . تحقیقات آموزشی educational research . تحقیقات آموزشی educational research . تحقیقات آموزشی educational research . تحقیقات آموزشی educational research . تحقیقات آموزشی educational research . تحقیقات
آموزشی educational research . تحقیقات آموزشی
educational research . تحقیقات آموزشی
educational research . تحقیقات آموزشی
educational research . تحقیقات آموزشی
educational research . تحقیقات آموزشی
educational research . تحقیقات آموزشی educational
research . تحقیقات آموزشی educational research
. تحقیقات آموزشی educational research
. تحقیقات آموزشی educational research
. تحقیقات آموزشی educational research
. تحقیقات آموزشی educational research
. تحقیقات آموزشی educational research
. تحقیقات آم
موضوعات مرتبط:
لینکستان Links،
گزارش تحقیق Research Reports،
آموزش Education،
گزارش Report،
کارگاهها Workshop،
تحقیقات آموزشی Educational Research،
کارگروه بهبود یاددهی و یادگیری